TOP
5 eenvoudige mindfulness oefeningen
Health Lifestyle

5 eenvoudige mindfulness oefeningen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Vandaag lees je op Dejlig het tweede blog artikel van Cindy Stal. Naast blogger, partner en moeder, is Cindy ook coach en heeft ze haar eigen coachingspraktijk. Ze biedt verschillende mogelijkheden op het gebied van Personal Coaching aan. Op haar blog schrijft ze wekelijks over persoonlijke groei en ontwikkeling met een vleugje spiritualiteit erin verweven.’ Vandaag heeft zij speciaal voor de lezers van Dejlig een artikel geschreven met 5 eenvoudige mindfulness oefeningen. Ideale oefeningen om tijdens drukke tijden op een makkelijke manier mindfulness in de praktijk te brengen en tot jezelf te komen en een moment voor jezelf te nemen.

5 eenvoudige mindfulness oefeningen

Voel jij je vaak gejaagd en achter de feiten aan rennen? Lijkt jouw agenda altijd vol en ervaar je het leven soms als zwaar of trekt het te snel aan je voorbij? In het hier en nu leven lijkt soms misschien een hele opgave, maar dat is het niet. Een lichter en minder gejaagd leven is ook voor jou mogelijk. Je hoeft geen half uur per dag te mediteren of een week in retraite te gaan. In deze blog wil ik je 5 eenvoudige mindfulness oefeningen geven. Tips die je overal en altijd kunt doen en waardoor jij direct meer rust ervaart.

1. Doe één ding tegelijk

Er wordt vaak gezegd: mannen kunnen maar één ding tegelijk. Vrouwen kunnen beter multitasken. Misschien klopt dit, maar word je er echt gelukkiger van? Als je meer met aandacht wilt leven, is het belangrijk dat je je aandacht geeft aan hetgeen waarmee je bezig bent. Denk eens aan niet meer eten onder het televisie kijken bijvoorbeeld. Op die manier kun je heel bewust proeven wat je eet. Op je werk kun je met al je aandacht naar iemand luisteren. Bijvoorbeeld niet meer tegelijktijd ook nog even je email lezen.

2. Ben je bewust van je gedachten

Als mens heb je gedurende de dag 1001 gedachten. Je kunt ze proberen te stoppen, maar je zult al snel merken dat je dit niet lukt. En dat hoeft ook niet. Probeer ze eens te bekijken alsof jij niet jouw gedachten bent. Ze zijn er wel in je hoofd, maar het is jouw keuze wat je ermee doet. Als je je ogen sluit, kun je ze observeren alsof het langs drijvende wolken in de lucht zijn. Ze komen en gaan. Je kunt steeds denken: “Daar is er weer één. Ik heb wel gedachten, maar ik ben ze niet.” Als je dit vaker doet, dan kun je gedachten en gevoelens zien voor wat ze zijn. Het is een gedachte en je hebt altijd de keuze om iets anders te doen. Op die manier laat jij je niet leven door jouw gedachten.

3. Concentreer je op je ademhaling

Deze mindfulness tool klinkt eigenlijk te simpel. En dat is het ook, fijn toch! Een simpele, snelle tool en je hebt deze altijd bij je. Als je gedachten gaan dwalen of als je je gejaagd en onrustig voelt, dan kun je even terugkeren naar je ademhaling. Sluit als het mogelijk is je ogen en concentreer je drie keer op je in- en uitademing. Doe dit heel bewust en als je vervolgens je ogen weer opent, merk je direct dat je lichaam (en daardoor jij ook) rustiger voelt.

4. Dagboek bijhouden

Misschien had je er vroeger één en nu niet meer. Een dagboek helpt je de rust weer te vinden na een drukke dag. Het hoeft niet heel fancy te zijn. Een standaard notitieboek of –blok is al voldoende. Probeer wel voor papier en pen te gaan in plaats van telefoonnotities of je laptop. Als jij fysiek jouw gevoelens van je afschrijft, dan gaan ze uit je hoofd. Je zult merken als je dit vaker doet, dan komt er ruimte in je hoofd. Het voelt minder als een wirwar van spaghettislierten en er komt ruimte voor nieuwe ideeën.

5. Jouw lichaam voelen

Dit is ook een tool die altijd en overal kan. Tijdens het lopen kun je bijvoorbeeld heel bewust letten op je voeten. Hoe deze de grond raken, stap voor stap. Of tijdens het wachten in de rij bij de kassa even proberen je hele lichaam te voelen, van je hoofd tot aan je tenen. Op je werk kun je bewust contact maken met de stoel waarop je zit of je voeten bewust stevig op de grond zetten. Dit werkt allemaal mee aan jouw bewustwording en het beheersen van gedachten en gevoelens.

Succesvol mindfulness toepassen, betekent voor mij dat het eenvoudig, snel en het liefst overal moet kunnen. Op die manier heb je de grootste kans dat het onderdeel van jouw levensstijl wordt en je er dus altijd profijt van hebt. Gebruik jij één of meerdere van deze tools al?

Liefs,

Cindy
www.cindyscoachingcorner.com

Benieuwd naar Cindy’s vorige blog artikel op Dejlig? Dat kun je hier lezen.

Credits uitgelichte foto © Devanath via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.