TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Do follow links & niet melden dat een blog betaald is. Waarom willen sommige opdrachtgevers dat?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Het lijkt wel een virus… afgelopen week zag ik in diverse bloggroepen bloggers klagen en vragen over en naar opdrachtgevers en bureaus die zich blijkbaar niet aan de regels van Google willen houden. Ik heb al verschillende keren geschreven over do & no follow en over de dingen waar je aan kunt denken als je gaat samenwerken, maar toch lijkt het me in deze 48e Let’s Talk wel eens interessant om uit te leggen waarom ze dat eigen willen? Do Follow links & niet melden dat een blog betaald is. Waarom willen sommige opdrachtgevers dat? Zullen we dat vandaag eens bespreken? Let’s Talk!

Verschil van mening

Laat ik beginnen met een disclaimer: De meningen over dit onderwerp verschillen nog al. Ik heb een aantal blog vriendinnen waar ik prima mee door een deur kan, die ik graag mag, die ik dagelijks spreek, maar met wie ik behoorlijk overhoop kan liggen als het dit onderwerp aangaat. Er zijn genoeg bloggers die wel gewoon do follow links plaatsen en iedereen moet dat ook lekker voor zich weten. Ik doe het niet. En gelukkig zijn er andere bloggers die dat ook niet doen.

Waarom ik geen do follow links plaats?

Om twee redenen:

  1. Omdat ik onder geen beding de penalty wil riskeren. Ik word goed gevonden in de zoekmachines, ik zou het zonde vinden om niet meer mee genomen te worden in de Google rankings. Bovendien.. hoe meer sites er een do follow linkje naar een andere site plaatsen, hoe eerder Google alert wordt op een samenwerking in plaats van een natuurlijke linkopbouw. En laten al die opdrachtgevers nou echt niet alleen jou benaderen. Nee, die benaderen vaak meerdere, soms wel honderden bloggers tegelijkertijd.
  2. Veel van de adverteerders en bureaus waar ik vaak mee werk, willen niet dat er commerciële do follow links op mijn site staan die daar niet zouden mogen staan. Zij willen het naar hun eigen websites ook niet en zijn daar alert op. Als ik een penalty krijg, schaad ik hun advertorial of gesponsorde post daar ook mee, want de kans dat die gevonden wordt in google is kleiner. Bovendien zijn de do follow samenwerkingen toch vaak mindere samenwerkingen en daar willen zij niet tussen staan. Bepaalde adverteerders kijken wel degelijk naar het Umfeld.

Maar geeft Google dan wel eens penalty’s?

Jazeker. Het gebeurt niet vaak (genoeg). Maar het gebeurt wel. Er is zelfs een webadres waar je ‘aangegeven’ kunt worden. Of waar bedrijven die do follow linkjes willen, gemeld kunnen worden. Ik ken zeker 10 bloggers die wel eens penalty hebben gehad, dus het kan je echt wel gebeuren.

Waarom mogen die do follow links eigenlijk niet van Google?

It’s all about the moneyzzz. Google wil graag dat bedrijven/instellingen en instanties ad words en andere ads inkopen. Maar vaak kosten die ad words meer dan op een andere manier hoger in google te komen: door te link farmen. Als er veel do follow links naar een bepaalde website gaan, dan stijgt die website in de ranking. Overigens is het dan wel beter als het ook een relevante link is.

Relevante links

En dat zijn die links dus vaak niet. Want als jij een mama blog hebt, dan slaat het vaak nergens op om een do follow link te plaatsen naar een douchecabinespecialist (ik roep maar iets). Of dat je food blog verwijst naar een dakramenbedrijf. Slaat nergens op! Tenzij jij je keuken op zolder hebt onder een dakraam, maar dat lijkt me wat ver gezocht.

Linkfarm

Eigenlijk zijn we hiermee meteen bij het kernpunt terecht gekomen, want dat is dus precies de reden waarom bepaalde opdrachtgevers het willen. Die willen helemaal geen mooi artikel over hun product of merk, die willen ordinair linkfarmen. En al is jouw hele artikel kak om te lezen, dat interesseert ze meestal toch niet. Ze willen dat do follow linkje. Of twee, of soms zelfs drie of vier. Het is ze alleen maar te doen om hoger in Google te verschijnen. Niets meer en niets minder.

En dat slaat dus nergens op

Want wat ik ook al zei, het is eigenlijk alleen maar goed als een link ook daadwerkelijk relevant is. Dus als jij een interieurblog hebt en je verwijst naar een dakraam, dan is dat echt een relevante link. Maar ook dan mag je ‘m als je ervoor betaald wordt, niet do follow maken. Dat terzijde.

Niet vermelden dat het om een samenwerking gaat

En dan mag je vaak ook niet vermelden dat het om een samenwerking gaat. Als je die regel niet zo nauw neemt, dan kun je en ruzie met Google krijgen en het mag niet van de Reclame Code Commissie. Laat die laatste zich nou ook net hebben voorgenomen actiever op zoek te gaan naar bloggers die sluikreclame maken? Je moet altijd duidelijk zijn naar je volgers toe. Hiervoor ben ik betaald. Punt.

Niet vermelden over een samenwerking in combinatie met do follow links

Waarom is dat dan? Nou.. dat willen ze omdat ze ongestoord willen linkfarmen. Als jij onder een do follow link blog zet dat een artikel gesponsord, een samenwerking of een advertorial is, dan valt het eerder op bij Google. Google scant op die woorden en wordt dan wakker van ‘hé… klopt niet..hier heb je een penalty..alsjeblieft’. Daarom mag je ook geen plaatje gebruiken om aan te duiden dat het een samenwerking is. Want Google kan dan niet scannen.

Beiden een penalty

Overigens.. niet alleen jij kunt als blogger de penalty krijgen, de opdrachtgever of de klant waar de opdrachtgever voor werkt, kan ‘m ook krijgen. Maar die kan vaak beloven weer braaf Adwords in te gaan kopen en dan is ‘ie ‘m eerder kwijt.

Laag tarief

Vaak is het ook nog zo dat de opdrachtgevers die willen linkfarmen lage tarieven betalen. Dat doen ze omdat ze zo veel mogelijk blogs inkopen en dat kost nou eenmaal geld. Minder dan adwords.. maar toch..geld is geld. Dus jij krijgt als blogger ook niet eens je marktwaarde en je riskeert een penalty. Overigens zou ik voor slechte content ook niet de hoofdprijs betalen en aangezien het de opdrachtgever dus niet uitmaakt hoe slecht je content is…waarom meer betalen?

SEO

Weet je wat nou het aller grappigste is? Volgens een aantal grotere SEO bedrijven zijn no follow links net zo waardevol en die kopen ze dan ook gewoon in. Zelfs op de MOZ blog wordt gesproken over de hidden power of no follow links en zo zijn er nog tig van dit soort artikelen online te vinden. (MOZ meet je domein en pagina autoriteit -> dat o.a. hoger wordt door de hoeveelheid links die naar jouw site toe verwijzen).

Maar…

Even terug naar de disclaimer. Ik ben geen SEO of link specialist. Ja, ik weet er inmiddels enorm veel van en ik ken ook veel mensen die er veel vanaf weten, maar wat ik in het begin ook al zei: De meningen verschillen. Toch vind ik het een frappante ontwikkeling dat zelfs grotere SEO specialisten geen do follow links meer inkopen en het vaak juist de obscuurdere kleinere adverteerders zijn die dat nog wel doen.

Macht van Google

En ja.. het is irritant dat Google zo machtig is en zo maar penalty’s kan geven. Maar dat is nou eenmaal zo. We hebben ook baat bij Google als we gevonden worden. Als je een beetje slim blogt en vaak genoemd wordt, dan stijg je zelf vanzelf in de ranking en daar hoef je niet voor te betalen.

De waarde van je blog

Nogmaals.. iedereen moet het zelf weten. Het enige dat ik je wil meegeven, is dat je weet waarom ze het willen. Als je bereik niet al te groot is, dan is het misschien leuk om een keer samen te werken, maar laat je niet misbruiken! Bovendien.. en dat zeg ik nu lulliger dan ik het bedoel, als je minder dan 10.000 unieke bezoekers hebt en je hebt niet echt een originele niche, dan is je blog ook gewoon nog niet zo veel waard voor een adverteerder. Maar als je ‘m dan vol met ongeoorloofde do follow links zet, dan wordt ‘ie helemaal niks waard, dus houd dat in je achterhoofd als je wilt groeien.

Verschillende samenwerkingen

Op zich is het prima dat er voor verschillende bloggers verschillende samenwerkingen zijn. Het is mooi dat de markt voor verschillende opdrachtgevers bediend wordt. Als je niet de intentie hebt om van je blog te gaan leven, maar je vindt het fijn om een zakcentje te verdienen, dan zeg ik inmiddels: ‘Doe het lekker’. Bovendien zijn er ook bloggers die full time bloggen die een soort van balans tussen do en no follow links hebben gevonden en die moeten het natuurlijk ook gewoon lekker doen. Maar als je het hun vraagt, dan doen ze het zelf liever ook niet.

Trots

Soms zie ik bloggers min of meer trots vermelden dat ze alle commerciële links do follow maken, maar dat vind ik dus wel een beetje dom. Het is niet iets om trots op te zijn? Het is geen eer om voor een do follow samenwerking benaderd te worden? Je wordt gebruikt om te zaaien? Het maakt in de meeste gevallen helemaal niets uit of jij een steengoede blog hebt, of niet. Het gaat alleen maar om je DA en PA score. Ook wordt de kans op een penalty alleen maar groter hoe vaker je een do follow link plaatst.

Dus je krijgt (vaak) en minder betaald en je hebt een grotere kans op een boete.

Zou het dan niet veel slimmer zijn om minder, maar dan wel kwalitatief goede samenwerkingen te accepteren met no follow links? Want op de lange termijn heb je daar toch oh zo veel meer aan en je verdient als je een beetje slim rekent ook nog meer?

Wat denk jij? Praat je mee? Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp.

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Ik heb bewust niet weer uitgelegd wat alle termen betekenen, als je dat wilt weten, kun je doorklikken naar de oude Let’s Talks 🙂

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.