TOP
Fit by Fie Column
Column Health

Fit by Fie: Calorieën tellen niet in het weekend?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de twee weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in deze Fit by Fie: Calorieën tellen niet in het weekend? Doordeweeks keurig calorieën tellen en in het weekend helemaal los gaan en zondigen? Herken je dit? Sophie legt je uit wat je beter kunt doen. Lees maar mee…

Herken jij dit?

Het weekend is voorbij en stiekem heb je weer meer gezondigd dan je zou willen. Maar… gelukkig is het weer maandag, want op maandag kan ik weer helemaal opnieuw beginnen! Deze week ga ik het anders doen. ’s Ochtends eet ik netjes mijn bakje havermout en voor de lunch neem ik een salade mee. ’s Avonds laat ik de rijst en pasta staan en na 20:00 beloof ik mezelf niets meer te eten. Hierbij drink ik 3 liter water en zorg ik dat ik netjes mijn acht uur slaap pak. Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag gaan volgens plan en dan staat het weekend weer voor de deur. De ene verleiding na de andere dient zich aan en voor je het weet zit niet alleen jij maar ook dat schuldgevoel weer te knagen!

Waar komt dit toch vandaag? Na een week hard werken willen we onszelf belonen. We zijn zo streng geweest met onze voeding dat er onbewust bepaalde behoeftes ontstaan. Daarnaast voelt het alsof we ons dit wel kunnen permitteren want ach, we hebben onszelf toch best een beetje uitgehongerd de afgelopen dagen en het is nou eenmaal weekend. Deze gedachtes zijn heel normaal en ik denk dat iedereen zich hiermee wel kan identificeren. Ook ik ;).

Calorieën tellen niet in het weekend?

calorieën tellen niet in het weekend

Ik ga nu een (niet auto-biografische) situatie schetsen die wellicht schokkend kan zijn dus hou je vast… Van maandag tot en met donderdag gaat alles volgens plan. Mijn voedingspatroon is er één waar ieder havermout-trutje trots op kan zijn en ik zorg dat ik iedere dag 300 kcal meer verbrand dan dat ik eet. Dit doe ik door meer te trainen en minder te eten. Dan breekt de vrijdag aan en begint het duiveltje op mijn schouder weer te schreeuwen. De klok slaat 17:00 en de eerste fles wijn wordt open getrokken en ach het is weekend dus een bitterballetje kan ook geen kwaad. Om 02:00 sleep ik mezelf uit de kroeg en bedenk ik me dat ik na de bitterballen, kaasstengels en minimaal 10 biertjes niets meer heb gegeten. Een broodje kaassoufflé en een patatje kunnen toch geen kwaad? Oei, zaterdag word ik wakker met knallende koppijn en een lege maag. Mijn hele lijf schreeuwt om vet en ik maak eieren met spek. De hele dag blijft mijn maag vragen om vet en suiker en ik geef hier dan ook regelmatig aan toe. Een kater is al erg genoeg maar een kater op dieet is pas echt gevaarlijk.

Even terug naar de energiebalans. Doordeweeks heb je enorm hard je best gedaan om een calorie tekort te creëren van 300 kcal x 4 dagen = 1200 kcal. Op vrijdag en zaterdag eet en drink je in het gunstigste geval 600 kcal per dag meer dan toegestaan en gooi je zo je zorgvuldig opgebouwde tekort in 1x in je maag. Shocking toch?! Zoveel moeite als het kost om calorieën te besparen zo makkelijk is het om ze er weer aan te eten.

Nu is dit natuurlijk een ietwat overdreven voorbeeld maar voor de meeste mensen wel wekelijkse kost. Probeer een middenweg te vinden. Alles of niets werkt niet! Dat zie ik dagelijks bij mijn klanten. Als je weet dat je op vrijdag of zaterdag een feestje hebt kun je hier overdag rekening mee houden door bijvoorbeeld licht te lunchen en te dineren. En na zo’n heftige avond probeer je de volgende dag zo perfect mogelijk te maken door extra gezond en gevarieerd te eten en niet over de grens te gaan. Pas op met excessen in het weekend en wees doordeweeks niet te streng.

logo sophie personal trainingIk hoop dat jullie een fijn Paasweekend hebben gehad en alleen de oren van de paashaas hebben afgesnoept in plaats van het hele ding. Zet hem op deze week!

Liefs Fie!

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen op Instagram!

Bron quote: wekosh.com.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.