TOP
open brief aan winactie toeristen
Editorial

Beste winactie toerist… ik wil graag even wat uitleggen,

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Beste winactie toerist,

Bijna precies 3 jaar geleden schreef ik een blog artikel Waarom een winactie op je blog (soms) niet leuk is. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en is er nog maar bar weinig veranderd. Dat viel natuurlijk te verwachten, want de meeste winactie toeristen lezen helemaal geen blogs.. Maar ik ga het toch maar weer eens proberen. Ik wil namelijk wat uitleggen. Misschien dat je er wat van opsteekt, mocht je toch onverhoopt tegen deze blog aanlopen…

Brief aan winactie deelnemers

Het is december en normaliter vliegen de winacties op blogs je om de oren. Maar dit jaar besloot ik er op Karenz. niet aan mee te doen. Op MOMmag. overigens wel, maar dat is geen blog en staat los van Karenz., behalve dat ik er ook voor schrijf.

Mijn site in de huidige vorm bestond begin deze maand zelfs 5 jaar en ook daar heb ik niet eens bij stil gestaan. Waarom ik deze maand geen winacties heb? Dat ga ik je vertellen.

Ik ben het zat. Dat is eigenlijk best jammer (voor jullie en voor mij), want ik had prachtige winacties op poten mogen zetten. Aan de ene kant vind ik dat echt heel tof om te doen, want ik vind het ontzettend leuk om voor Kerstman te mogen spelen.

Een winactie levert voor bloggers natuurlijk ook wat op..

Voor ons bloggers en content makers snijdt het mes natuurlijk niet alleen aan die ene kant, maar aan twee kanten. Het is leuk om wat terug te doen voor je lezers, maar een winactie levert je ook wat op.. namelijk bereik en misschien wel nieuwe volgers. In deze tijd waarin het steeds moeilijker wordt om via social media mensen te bereiken, kan het prettig zijn om zo toch met lezers in contact te komen.

Dus dan zou je je kunnen afvragen: ‘Maar waarom organiseer je dan niet meer winacties?’ Omdat er ook een andere kant is, de botte kant van het mes om het zo maar te stellen. En dat zijn de echte winactie toeristen. Ik heb geen zin om hier allerlei die hard winactie toeristen over de vloer te krijgen.

Waarom geen winactie toeristen?

Allereerst.. en dat vind ik ook heel belangrijk om te melden. Ik weet dat er een aantal mensen trouw meelezen die hier ooit via een winactie zijn gekomen. Jullie zijn van harte welkom. Ik hartje jullie. Sommigen volgen mijn pagina al jaren en voor mensen zoals jullie vind ik het juist leuk om winacties te organiseren.

Niet lezen

Maar ik heb geen zin in de mensen die zodra je een winactie online zet, niet eens lezen wat er verwacht wordt, maar maar meteen gaan reageren. Dat is sowieso een heikel punt. Ik zie dat ook op andere blogs en online magazines; een groot gedeelte van de deelnemers leest het artikel of de vragen gewoon echt niet, of nauwelijks.

Als je op ‘winacties bezoeken’ zit, ben je daar nog al druk mee..

Dat begrijp ik ook ergens wel. Als je een heuse winactie toerist bent en dus ‘winacties bezoeken’ zit, ben je daar nog al druk mee. Sommige mensen zie ik echt binnen een uur wel op tig verschillende acties reageren bij mij en mijn collega’s. Ik begrijp dat daar veel tijd in gaat zitten en dat mensen denken dat als ze maar als eerste reageren ze dan meer kans maken. Maar niets is minder waar.

Wij vinden de niet lezende, altijd maar als eerste reagerende toerist, behoorlijk irritant.

Waarom? Omdat we juist vaak iets aan jullie vragen zodat jullie a) het artikel wel lezen en b) we kunnen kijken wie er nou echt een leuke betrokken lezer is. Bovendien weegt zo’n antwoord dus zeker wel mee in het beslissingsproces wie een winactie gaat winnen.

Dus als een blog vraagt: Doe je mee aan deze winactie en wat zou jouw antwoord zijn..? Dan ben je met een reactie als: ‘Ik waag graag een kansje’ wat mij betreft meteen gediskwalificeerd. Vooral als je er nog een bewegende emoji bijzet. Onrechtmatig gebruik van verkleinwoordjes en emoji’s daar kan ik niets mee. Ik heb mijn Hyves profiel niet voor niets na een jaar of twee al gedelete.

Winactie accounts

Zoals ik al vertelde snijdt het mes van een winactie aan twee kanten. Een winactie voegt voor de organisator ook daadwerkelijk wat toe als de juiste mensen meedoen. En die juiste mensen zijn over het algemeen geen mensen met een winactie account. Want als mensen een winactie account hebben, dan leveren ze weinig op qua bereik. Die accounts bereiken namelijk geen echte potentiële lezers en volgers, maar alleen maar andere winactie accounts. Een actie 50 keer (ja het gebeurt echt) delen vanuit je winactie account en al je winactie account vrienden taggen, heeft ook geen zin. Ik begrijp dat jullie een poule hebben met zijn allen. Winactie toeristen taggen al-tijd dezelfde mensen. Er zijn ook mensen die mensen taggen op Facebook en Instagram die ze verder helemaal niet kennen. Ontzettend irritant is dat, want dat kan als organisator je post een spam rapport opleveren waardoor je nog lager wegzakt in het algoritme.

Fraudeurs

Dan hebben we ook nog de fraudeurs. Overigens kunnen dit ook de mensen zijn die gewoon niet lezen, met niet lezers heb ik al 90% van de mensen beschreven, denk ik. Fraudeurs zijn mensen die met meerdere (nep) accounts meedoen. Mensen die ook nog even vanuit het account van hun man of kind een reactie achterlaten, maar zo gemakzuchtig zijn dat ze met die accounts PRECIES dezelfde reactie neerzetten. Nee, dat valt helemaal niet op of zo. Mannen met stoere mannen foto accounts die opeens reageren met: ‘Ik waag graag een kansje en als ik win doe ik een dansje (heart eyes heart eyes).’

Ik begrijp dat je soms het overzicht kwijt bent..

Overigens kunnen het ook mensen zijn die met hetzelfde account meerdere keren meedoen met weer precies dezelfde reactie. Ik begrijp dat je soms het overzicht kwijt bent, als je op een dag aan 60 acties meedoet. Lastig bijhouden lijkt me dat, maar voor ons is het niet prettig als je meerdere keren meedoet en dus eigenlijk ongeïnteresseerd bent. Omdat het met uitzoeken van een winnaar weer een extra handeling is, dat we jullie moeten filteren. En echt.. wij zijn gekke henkie niet. Als je meerdere keren meedoet, ben je sowieso gediskwalificeerd.

Pagina volgen (en ontvolgen)

Elke winactie weer doen er toch weer mensen mee die je pagina helemaal niet volgen. Of mensen die eerst reageren, de winactie wel delen (al dan niet op hun winactie account) en daarna wellicht je pagina eens volgen. Ik stel me die mensen altijd voor als mensen die op een feestje eerst naar de tafel met hapjes en drankjes lopen, een flink bord opscheppen, een drankje adje trekken en pas na een uur de jarige misschien eens feliciteren. Wij organiseren acties voor volgers, niet voor mensen die gewoon even langs komen hoppen. Dat is toch wel begrijpelijk?

Net als de boomerang accounts. Mensen die je elke winactie weer gaan volgen, om je vlak daarna te ontvolgen. Alsof wij dat niet doorhebben? Alsof je daar karma punten mee scoort? Wij organiseren acties juist voor trouwe volgers, niet voor mensen die alleen maar even komen buurten als er wat te halen valt?

Gedichten en zielige verhalen

Ik wil er niet eens te diep op ingaan. Die gedichten daar kan ik niets mee en zielige verhalen al helemaal niet. Die gedichten zijn vaak gewoon copy paste bij alle andere winacties. En de zielige verhalen.. tja. Iedereen maakt in principe even veel kans en het is niet prettig dat sommige mensen ellende als troef proberen te gebruiken.

Voor wie zijn winacties dan wel bedoeld?

Volgens mij heb ik het al een paar keer laten vallen, maar ik vind het persoonlijk het leukst als een trouwe volger wint. Of op zijn minst iemand die de moeite heeft genomen het artikel te lezen en een passende reactie achter te laten.

Mensen die vaker op blogs reageren (op Facebook, Instagram of op de website) en dan is een like eigenlijk al genoeg. Mensen die betrokken zijn. Of mensen waarvan je weet dat ze al langer volgen. En wij bloggers hebben dus heus wel door wie dat zijn.

Een winactie toerist kan ook gewoon een leuke volgers zijn of worden.

Overigens is het ook zo dat een winactie toerist gewoon een leuke volger kan zijn of worden. Dat weten we ook wel. Niet voor niets begon ik met dat te melden.

Trouwens.. voor ik het vergeet. Weet je wat ik (en mijn collega’s) ook waardeer? Als mensen even laten weten dat de prijs binnen is en ze er blij mee zijn. Er zijn mensen die je ook even bedanken. Dat is prettig en fijn, en beleefd. En dan weet je ook weer waarvoor je het doet. Het is namelijk eigenlijk waanzinnig leuk om mensen blij te kunnen maken. Als het maar de juiste mensen zijn.

Dus.. kunnen we met elkaar afspreken dat jullie gewoon mijn pagina blijven volgen, het artikel lezen en je ook aan de rest van de verzoeken uit dit ellenlange epistel houden? Dan organiseer ik weer eens winactie. En dan beloof ik dat het een hele toffe wordt!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS Met winacties vraag ik mensen altijd mijn Facebookpagina te volgen. Vandaar ook dat ik deze brief schreef met dat uitgangspunt in mijn hoofd.

Uitgelichte foto Efetova Anna via Shutterstock.

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.