TOP
Food Health

Is bevroren fruit net zo gezond?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

’s Ochtends gooi ik wel eens een handje fruit uit de diepvries door mijn  kwark/yoghurt/havermout/smoothie (* ik probeer mijn ontbijt zo gevarieerd mogelijk te houden). Bevroren fruit is goedkoper; bosbessen of frambozen zijn bijvoorbeeld best prijzig als je ze ‘gewoon’ koopt. Maar is bevroren fruit net zo gezond? Ik ging op onderzoek uit. Benieuwd naar het resultaat? Lees dan maar verder…

Tegenstrijdige verhalen

Laat ik beginnen te vertellen dat als je op internet gaat zoeken, je hele tegenstrijdige verhalen leest over of diepvriesfruit nou gezond is of niet. Ik las een verhaal van een zogenaamde health blogger (*met best wel een bereik) die heel stellig beweerde dat bevroren fruit geen vitamines bevatte. En laat dat nou helemaal niet waar zijn!

Afhankelijk van hoe vers

In principe is vers fruit (en dat geldt ook voor verse groente) altijd gezonder dan diepvriesfruit. Maar dan moet het wel echt vers zijn. Want hoe gezond een stuk fruit voor je is, is afhankelijk van wanneer het geplukt is en hoe lang daarna jij de vrucht opeet.

Als je fruit ‘vers’ koopt in de supermarkt, is het vaak al best lang geleden van de boom, plant of struik geplukt. Meestal wordt fruit geplukt als het nog helemaal niet rijp is. Als fruit nog niet rijp is, heeft het haar ultieme voedingswaarde nog niet bereikt.

Bovendien verliest vers fruit haar voedingswaarde (en vitamines) sneller dan diepvriesfruit. Dus hoe langer je wacht met het opeten van een verse appel of banaan, hoe langer het in de ijskast of op de fruitschaal ligt, hoe beter het is om diepvriesfruit te eten.
De voedingswaarde en vitamines van diepvriesfruit blijft namelijk stabiel vanaf het moment van invriezen.

Dit filmpje van ASAP Science legt het duidelijk uit (vanaf 1 minuut 40 uitzetten want dan wordt het een reclameboodschap:

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Tips

→ Als je vaak boodschappen doet, vaak verse producten koopt en die vrijwel meteen opeet, dan is er niets aan de hand. Als je daar geen zin in en tijd voor hebt, dan kun je beter diepvriesfruit overwegen.

→ Als je dol bent op bijvoorbeeld zomerfruit en dat ook graag in de winter wilt eten, kun je ook beter diepvriesfruit eten. Zomerfruit (en andere niet-seizoensproducten) dat in januari in de supermarkt ligt, heeft er al best lang over gedaan om naar Nederland te komen en heeft dus al veel van haar voedingswaarde verloren.

→ Let wel op dat je pakje bevroren fruit ook daadwerkelijk alleen uit bevroren fruit bestaat, toevoegingen als suiker of andere stoffen, maken je diepvriesfruit minder gezond.

→ Het beste is nog altijd zelf fruit telen, of het direct van de boer, of op een farmers market kopen. Dan weet je zeker dat het het verst en dus het gezondst is!

Eet jij ook wel eens bevroren fruit? En zo nee, overweeg je het nu?

Bronvermelding: NRC, Acefitness.org, nutribulletblog.com, eatingwell.com, abcnews.com, dailymail.co.uk, ASAP Science.
Fotocredits: Livestrong.com

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

3 COMMENTS
  • Amy
    2 jaar ago

    Ik gebruik zelf ook diepvriesfruit! Als student die gezond wil eten is het namelijk al lastig genoeg om gezond te eten. Door in mijn havermout wat bosbessen, frambozen en banaan te doen heb ik een gezonde en voedzame maaltijd! Die ook nog eens betaalbaar is. Mhmm! <3

  • Rachel Keijzer
    5 jaar ago

    Handig artikel 😀
    Fijn om te weten aangezien ik wel bezig ben met gezonder leven.

  • Babs
    5 jaar ago

    Klopt helemaal. Vroeger zei men ook dat ‘de vorst’ eerst over de boerenkool moest, dat was gezonder. Gesneden groenten schijnen ook beter te zijn, dan maken ze, omdat ze ‘kapot’ gemaakt zijn, meer anti-oxidanten aan. Mijn moeder maakte altijd een kruisje in de spruitjes, ze waren dan eerder gaar, maar dan ging de spruit ook goede stoffen aanmaken.
    Leuk artikel!

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.