TOP
betaalde samenwerkingen en gekregen producten
Editorial

Let’s Talk: Hoe zit dat nou met betaalde samenwerkingen en gekregen producten/diensten? (Hoe vermeld je dat?)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Afgelopen week besprak ik met een aantal collega’s het feit dat veel bloggers op Instagram nu #spon gebruiken als ze een perspakketje hebben gekregen. Wij vonden dat gek. Want de bloggers die ik veel spreek, zien de benaming #spon als iets voor een betaalde samenwerking. Daarom vroeg ik op Twitter of mensen niet gewoon #spon konden blijven gebruiken voor betaalde samenwerkingen. Naar aanleiding van die tweet, kreeg ik een aantal reacties. En ik val maar meteen met de deur in huis: Ik weet het nu zelf ook niet meer. De meningen zijn namelijk nog al verdeeld. Iedereen las #spon weer anders en iedereen interpreteerde het anders. Dat leverde zelfs min of meer verhitte discussies op. Dus hoe zit het nou? Wanneer gebruik je als blogger/vlogger welke term? Dat wil ik in deze 53e Let’s Talk graag met je bespreken en ik leg je meteen uit welke (hash)tags ik zelf gebruik en waarom…

Wat zijn de regels?

Tja… en daar beginnen we al. Die zijn er niet (echt). Qua welke (hash)tag je gebruikt dan. Je bent als blogger/vlogger wel verplicht om te vertellen dat je iets gekregen hebt, of dat je voor content betaald wordt. Maar hoe je dat doet, dat is helemaal aan jou. Als je het maar doet.

Dus als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven, dan kun je in de tekst zelf schrijven dat je iets cadeau hebt gekregen of betaald wordt. Maar je kan het ook onder het artikel vermelden, in de titel van de blog of als tag bij je artikel. Als je daar maar duidelijk in bent en het dus ook duidelijk voor je lezer of kijker is.

Maar…

Hoewel de regels dus vrij duidelijk en simpel zijn, is dat voor de lezers en/of kijkers toch echt niet zo. Zoals ik al vertelde in de inleiding, is er zelfs bij bloggers geen overeenstemming over de term #spon. De een ziet het als een betaalde samenwerking, de ander vindt het juist niet zwaar genoeg wegen voor een betaalde samenwerking en vindt het beter bij een gekregen item of dienst passen. Iedereen doet dus maar wat en iedereen heeft zijn eigen regels en voor sommige bloggers gelden blijkbaar geen regels, want die vermelden helemaal niets.

LEES OOK >>> Let’s Talk: Do follow links en niet melden dat een blog betaald is. Waarom willen sommige opdrachtgevers dat?

Branche organisatie & boetes

Dat komt natuurlijk omdat wij als bloggers helemaal geen branche organisatie hebben. Bovendien denken veel mensen dat er toch geen consequenties zijn voor als je het ‘fout’ doet. Waarom zou je niet door rood mogen rijden als je toch geen boete krijgt?

Tja… zelf vind ik het wel zo netjes om transparant naar mijn lezers te zijn. Dat ze weten dat ik ergens voor betaald heb gekregen, zodat ze dat mee kunnen nemen in hun overweging om zelf het product te kopen. Nou is het wel zo, dat ik toch geen samenwerkingen zou aangaan, waar ik niet achter zou staan, maar desondanks vind ik dat wel zo netjes.

Bomen en bos

Misschien denk je nu: ‘Maar wat is het probleem. Waarom begin je erover?’ Dat ga ik je uitleggen. Omdat iedereen maar wat anders gebruikt, zien lezers door de bomen het bos niet meer. Sommige lezers denken zelfs dat bloggers overal voor betaald krijgen. Over vooroordelen gesproken.. Het was toch gesponsord? Dus ja… ze deed vorige week aan de lijn, dus waarom zou ze nu opeens een chocoladereep op Instagram zetten?┬áZoiets.

Persoonlijk vind ik dat jammer, want er is natuurlijk wel een verschil tussen een betaalde post en een gekregen chocoladereep (laten we het maar bij de chocoladereep houden). Vooral voor de kritische consument die dat nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien… als we overal maar #spon voor gebruiken, dan vallen de echte betaalde blogs of posts niet meer zo op. Het kan net zo goed alleen gekregen zijn.

Maar wat doe ik zelf dan?

Nou… daar wil ik graag ook wat consistenter in worden. Voorheen gebruikte ik #spon of #adv(ertorial) voor betaalde samenwerkingen en #gekregen of #sample voor gekregen goodies of foodies. Ik heb besloten voortaan voor betaalde posts op Instagram de hashtag #karenzpartner te gebruiken en op mijn blog, houd ik #advertorial aan. Bij gekregen artikelen vermeld ik het sowieso onder de blog en soms ook in de tekst. Bovendien zijn er opdrachtgevers waar je soms door wordt betaald en een andere keer producten krijgt. Voor die samenwerkingen houd ik ook #karenzpartner voor aan.

Als ik ergens voor word uitgenodigd, dan vermeld ik #persevent en/of #uitgenodigd.

LEES OOK >>> Let’s Talk: Persoonlijk bloggen

Opdrachtgevers & PR bureaus

Overigens is het ook zo dat sommige opdrachtgevers en pr bureaus zelf hun eigen regels hebben. Opdrachtgevers die vragen om niets te vermelden, daar werk ik sowieso niet mee samen. Maar mocht een opdrachtgever die betaalt voor een post, vragen om een hashtag als #spon dan zal ik het gewoon beiden doen. Dus en #spon en #karenzpartner. Dat is dan wel zo duidelijk.

Samenvatting

Om een lang verhaal samen te vatten. Er zijn geen echte regels, behalve dat je moet vertellen of je betaald wordt of dat je iets hebt gekregen. Het is dus aan ieder voor zich hoe hij/zij dat wil doen. Maar ik vind het ergens wel jammer dat er geen eenduidige regels zijn. Juist om helder te zijn naar lezers, kijkers, volgers of toevallige passanten.

Eigenlijk had ik deze blog ook in 5 zinnen kunnen vertellen ­čśë

Hoe sta jij hier in? Welke ‘regels’ hanteer jij als blogger/vlogger? Welke (hash)tags gebruik jij? En als je een lezer van blogs, of kijker van vlogs bent? Hoe zie jij dat? Vind je het belangrijk dat de b/vlogger eerlijk en duidelijk is, of interesseert je dat niet? Praat je mee? Ik ben benieuwd!

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Elke Let’s Talk zijn er weer mensen die zich gigantisch aangesproken voelen en boos worden. Dus ik meld het alvast: ‘Deze en alle andere Let’s Talks zijn niet geschreven om jou of iemand anders te kwetsen. Ze zijn alleen maar geschreven om ergens even over na te denken en juist jouw mening in dezen te horen. Dus als je die via een of ander roddelgroepje deelt, dan heb ik daar niets aan. En jij ook niet.┬á

Uitgelichte foto┬á┬ę Dean Drobot via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.