TOP
betaalde samenwerkingen en gekregen producten
Editorial

Let’s Talk: Hoe zit dat nou met betaalde samenwerkingen en gekregen producten/diensten? (Hoe vermeld je dat?)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Afgelopen week besprak ik met een aantal collega’s het feit dat veel bloggers op Instagram nu #spon gebruiken als ze een perspakketje hebben gekregen. Wij vonden dat gek. Want de bloggers die ik veel spreek, zien de benaming #spon als iets voor een betaalde samenwerking. Daarom vroeg ik op Twitter of mensen niet gewoon #spon konden blijven gebruiken voor betaalde samenwerkingen. Naar aanleiding van die tweet, kreeg ik een aantal reacties. En ik val maar meteen met de deur in huis: Ik weet het nu zelf ook niet meer. De meningen zijn namelijk nog al verdeeld. Iedereen las #spon weer anders en iedereen interpreteerde het anders. Dat leverde zelfs min of meer verhitte discussies op. Dus hoe zit het nou? Wanneer gebruik je als blogger/vlogger welke term? Dat wil ik in deze 53e Let’s Talk graag met je bespreken en ik leg je meteen uit welke (hash)tags ik zelf gebruik en waarom…

Wat zijn de regels?

Tja… en daar beginnen we al. Die zijn er niet (echt). Qua welke (hash)tag je gebruikt dan. Je bent als blogger/vlogger wel verplicht om te vertellen dat je iets gekregen hebt, of dat je voor content betaald wordt. Maar hoe je dat doet, dat is helemaal aan jou. Als je het maar doet.

Dus als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven, dan kun je in de tekst zelf schrijven dat je iets cadeau hebt gekregen of betaald wordt. Maar je kan het ook onder het artikel vermelden, in de titel van de blog of als tag bij je artikel. Als je daar maar duidelijk in bent en het dus ook duidelijk voor je lezer of kijker is.

Maar…

Hoewel de regels dus vrij duidelijk en simpel zijn, is dat voor de lezers en/of kijkers toch echt niet zo. Zoals ik al vertelde in de inleiding, is er zelfs bij bloggers geen overeenstemming over de term #spon. De een ziet het als een betaalde samenwerking, de ander vindt het juist niet zwaar genoeg wegen voor een betaalde samenwerking en vindt het beter bij een gekregen item of dienst passen. Iedereen doet dus maar wat en iedereen heeft zijn eigen regels en voor sommige bloggers gelden blijkbaar geen regels, want die vermelden helemaal niets.

LEES OOK >>> Let’s Talk: Do follow links en niet melden dat een blog betaald is. Waarom willen sommige opdrachtgevers dat?

Branche organisatie & boetes

Dat komt natuurlijk omdat wij als bloggers helemaal geen branche organisatie hebben. Bovendien denken veel mensen dat er toch geen consequenties zijn voor als je het ‘fout’ doet. Waarom zou je niet door rood mogen rijden als je toch geen boete krijgt?

Tja… zelf vind ik het wel zo netjes om transparant naar mijn lezers te zijn. Dat ze weten dat ik ergens voor betaald heb gekregen, zodat ze dat mee kunnen nemen in hun overweging om zelf het product te kopen. Nou is het wel zo, dat ik toch geen samenwerkingen zou aangaan, waar ik niet achter zou staan, maar desondanks vind ik dat wel zo netjes.

Bomen en bos

Misschien denk je nu: ‘Maar wat is het probleem. Waarom begin je erover?’ Dat ga ik je uitleggen. Omdat iedereen maar wat anders gebruikt, zien lezers door de bomen het bos niet meer. Sommige lezers denken zelfs dat bloggers overal voor betaald krijgen. Over vooroordelen gesproken.. Het was toch gesponsord? Dus ja… ze deed vorige week aan de lijn, dus waarom zou ze nu opeens een chocoladereep op Instagram zetten? Zoiets.

Persoonlijk vind ik dat jammer, want er is natuurlijk wel een verschil tussen een betaalde post en een gekregen chocoladereep (laten we het maar bij de chocoladereep houden). Vooral voor de kritische consument die dat nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien… als we overal maar #spon voor gebruiken, dan vallen de echte betaalde blogs of posts niet meer zo op. Het kan net zo goed alleen gekregen zijn.

Maar wat doe ik zelf dan?

Nou… daar wil ik graag ook wat consistenter in worden. Voorheen gebruikte ik #spon of #adv(ertorial) voor betaalde samenwerkingen en #gekregen of #sample voor gekregen goodies of foodies. Ik heb besloten voortaan voor betaalde posts op Instagram de hashtag #karenzpartner te gebruiken en op mijn blog, houd ik #advertorial aan. Bij gekregen artikelen vermeld ik het sowieso onder de blog en soms ook in de tekst. Bovendien zijn er opdrachtgevers waar je soms door wordt betaald en een andere keer producten krijgt. Voor die samenwerkingen houd ik ook #karenzpartner voor aan.

Als ik ergens voor word uitgenodigd, dan vermeld ik #persevent en/of #uitgenodigd.

LEES OOK >>> Let’s Talk: Persoonlijk bloggen

Opdrachtgevers & PR bureaus

Overigens is het ook zo dat sommige opdrachtgevers en pr bureaus zelf hun eigen regels hebben. Opdrachtgevers die vragen om niets te vermelden, daar werk ik sowieso niet mee samen. Maar mocht een opdrachtgever die betaalt voor een post, vragen om een hashtag als #spon dan zal ik het gewoon beiden doen. Dus en #spon en #karenzpartner. Dat is dan wel zo duidelijk.

Samenvatting

Om een lang verhaal samen te vatten. Er zijn geen echte regels, behalve dat je moet vertellen of je betaald wordt of dat je iets hebt gekregen. Het is dus aan ieder voor zich hoe hij/zij dat wil doen. Maar ik vind het ergens wel jammer dat er geen eenduidige regels zijn. Juist om helder te zijn naar lezers, kijkers, volgers of toevallige passanten.

Eigenlijk had ik deze blog ook in 5 zinnen kunnen vertellen 😉

Hoe sta jij hier in? Welke ‘regels’ hanteer jij als blogger/vlogger? Welke (hash)tags gebruik jij? En als je een lezer van blogs, of kijker van vlogs bent? Hoe zie jij dat? Vind je het belangrijk dat de b/vlogger eerlijk en duidelijk is, of interesseert je dat niet? Praat je mee? Ik ben benieuwd!

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Elke Let’s Talk zijn er weer mensen die zich gigantisch aangesproken voelen en boos worden. Dus ik meld het alvast: ‘Deze en alle andere Let’s Talks zijn niet geschreven om jou of iemand anders te kwetsen. Ze zijn alleen maar geschreven om ergens even over na te denken en juist jouw mening in dezen te horen. Dus als je die via een of ander roddelgroepje deelt, dan heb ik daar niets aan. En jij ook niet. 

Uitgelichte foto © Dean Drobot via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

20 COMMENTS
  • Hennie
    2 jaar ago

    Ik vermeld onderaan of ik een product heb gekregen en als het betaald is dan doe ik de vermelding ‘advertorial’, maar ben het met je eens dat het een wirwar in een heel groot bos is.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Jij doet het dan in ieder geval keurig.

  • Angelique
    2 jaar ago

    Ik vraag me bij veel bloggers wel af hoe het fiscaal geregeld is met o.a. de gratis producten/diensten. Het zijn toch een soort van verkapte inkomsten waarover inkomstenbelasting moet worden afgedragen? Ik heb geen idee hoor, de Belastingdienst weet het wellicht ook niet precies hoe om te gaan met dit nieuw fenomeen. 😉 Wellicht wel verstandig dit bij je boekhouder na te vragen.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Officieel ben je wel verplicht om sommige giften als inkomsten op te geven. Dat weet ik omdat mijn man fiscalist is 😉 Er zijn bloggers die hier wel mee bezig zijn en bloggers die dat niet doen.

      • Angelique
        2 jaar ago

        Dichter bij de (fiscale) bron kan je niet zitten dus dat zit wel goed. 😉 Ben zelf administratief medewerkster maar heb hier op het werk nog niet te maken mee gehad en was er benieuwd naar. Blijft voor veel bloggers een grijs gebied, inderdaad bewust of onbewust. Ten slotte een compliment: lees met veel plezier je blogs!

        • Karen
          2 jaar ago
          AUTHOR

          Kijk, dat is nou een leuk compliment om te horen! Dank daarvoor 🙂

  • Yvon
    2 jaar ago

    Ik vind gekregen / uitgenodigd een interessante. Dat is ook zo’n dun lijntje (I’m mijn ogen).
    Soms word ik uitgenodigd om in een hotel te komen slapen, maar ik de overnachting ook gekregen….

    Bij een advertorial vermeld ik dat het om een samenwerking gaat.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Dan kun je toch gewoon gekregen en uitgenodigd gebruiken?

  • Annika
    2 jaar ago

    Ik ben nog niet zo bezig met social media, maar op mijn blog vermeld ik het altijd netjes. Sowieso onderaan de post, maar meestal staat er in de tekst ook wel dat ik het heb gekregen. Ik heb de eis van het niet vermelden dat het gesponsord is nog niet gekregen, maar met zo’n bedrijf wil ik ook niet samenwerken.

    Ik vind het belangrijk dat mijn blog transparant is, ik verkondig mijn mening, en als je een product hebt ontvangen kan het toch je mening beïnvloeden, wel zo eerlijk om dat dan even te melden.

    Als je er een beetje in zit, dan kijk je trouwens zo door gesponsorde blogs heen, ook als ze het niet melden, dan zijn ze vaak net iets te enthousiast. Ik heb ook weleens gezien dat mensen exact hetzelfde perspakket hebben ontvangen als ik, en dan niet melden dat het gaat om gekregen producten, tja…

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Ik vind transparantie ook erg belangrijk.

  • Anja Laemers
    2 jaar ago

    Zou algemeen goed zijn als er duidelijke regels kwamen voor bloggers (ook met het oog op do follow en no follow links), daarmee zou je ook het kaf van het koren kunnen scheiden 😉 Ik vermeld duidelijk als het om een samenwerking gaat onder de blog. Nooit aan gedacht om dit met hashtags of tags te doen, daar ga ik vanaf nu werk van maken.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Maar do follow en no follow staat hier los van. Dat zijn regels van google, niet van de RCC.

  • Annette
    2 jaar ago

    Ik vermeld het altijd in mijn artikel en ook zet ik het er nog een keer onder. Op instagram wil ik het nog wel eens vergeten om #gekregen te vermelden maar daar ga ik vanaf nu weer strak op letten. Iets meer richtlijn zou wel fijn zijn en duidelijkheid scheppen voor iedereen maar dan vinden bedrijven vast wel weer een loophole ergens waarom voor hen het niet zou gelden 😉 en ze jou daar dan weer van proberen te overtuigen (Not!) haha

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Bedrijven vinden altijd wel een loophole en bloggers die weinig morele problemen hebben om daar aan mee te werken 😉

  • Sonja
    2 jaar ago

    Ik heb besloten om #gekregen te gebruiken. Duidelijk! #samenwerking zou ook kunnen, maar dan ben ik bang dat men nog denkt dat ik er ook geld bij kreeg. Dat wil ik niet, moet hobby blijven.
    Ik zou sowieso best een blog regelement op dat gebied willen hebben. Niet alles moet in strakke keurslijven, maar dit wel.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Gekregen is helemaal duidelijk! En ik zou dat ook wel willen, maar er zijn zo veel mensen die dat juist niet willen 🙁

  • Mirjam Hart
    2 jaar ago

    Weet je wat ik ook verwarrend vind? Hoe lang je #spon moet vermelden? Alleen die ene keer als je het product net ontvangen hebt of ook als het toevallig weer langskomt in je feed.
    Ik heb bijvoorbeeld een gesponsorde stoel in huis staan. Moet ik iedere keer #spon vermelden als ik de stoel op insta post? En gebruik je de # ook in stories?

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Op Stories moet het sowieso. Maar wat je aankaart, vind ik ook een lastige. Ik heb bijvoorbeeld kinderwagens gekregen. Als ik een post heb, waar die pontificaal in terugkomt, dan vermeld ik het wel (weer), maar niet als het niet zo duidelijk is. Maar hier heb je niets aan 😉 Overigens zie je van een kinderwagen vaak het merk, maar van een stoel niet. Dus dat vind ik ook nog al een verschil.

      • Lesley
        2 jaar ago

        Je hoeft het alleen de eerste keer te vermelden en later niet meer. stel je hebt het op je blog duidelijk vermeld en je plaatst daarna een foto op instagram hoef je het daar eigenlijk ook niet nog eens dubbel te vermelden. Zo vertelde Charlotte van charlotteslaw mij dit in ieder geval. Ik gebruik in een blog deze blog bevat gesponsorde content of deze blog bevat producten die ik heb ontvangen ter review. Bij outfitposts doe ik dit met een * achter de gekregen items. Ook duidelijk genoeg en staat zo in m’n disclaimer aangegeven.

        • Karen
          2 jaar ago
          AUTHOR

          Hmm… Ik vind dat twijfelachtig hoor Lesley… Toevallige passanten weten het dan dus niet en mensen kunnen zich ook echt niet altijd herinneren wat je hebt gekregen of wat niet. Ik denk dat je moet kijken naar wat voor rol het product speelt in je post. Niet lullig naar Charlotte bedoeld, maar wat zij zegt is niet altijd de wet. Dit is nog zo’n schemergebied? Op zich vind ik het bij jou dan wel duidelijk en het is ook een lastig dilemma.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.