TOP
beste eten en drinken tijdens je menstruatie
Food Health

Wat kun je het beste eten en drinken tijdens je menstruatie?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

We praten er weinig over, maar toch heeft ongeveer de helft van de wereldbevolking er (ooit) last van: de menstruatie. Voor de een is het slechts een ongemak, de ander heeft enorm veel pijn en is zeker een week niet te genieten. Op dat laatste kun je een beetje anticiperen. Je kunt namelijk rekening houden met wat je eet en drinkt. Wat kun je het beste eten en drinken tijdens je menstruatie? Ik ging voor je op onderzoek uit en deel vandaag 13 tips. Benieuwd?

1. Teunisbloemolie

Eigenlijk kun je hier het beste al mee beginnen voordat je ongesteld wordt, het kan vrouwen namelijk helpen helpen om het premenstruele syndroom (PMS) tegen te gaan. 73% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft hier last van en uitgebreid onderzoek toont aan dat teunisbloemolie de klachten die hierbij horen effectief bestrijdt. Teunisbloemolie kun je o.a. als supplement kopen bij bijvoorbeeld de Tuinen of de Vitamin Store.

2. Water

Het is natuurlijk heel logisch, maar toch vergeten veel vrouwen waarom water drinken tijdens de menstruatie belangrijk is. Door te menstrueren raak je meer vocht kwijt dan normaal. Het is dus zaak dat vochtverlies aan te vullen.

3. Volkoren producten

Voeding met vezels is sowieso goed voor en tijdens je ongesteldheid. Je spijsvertering vertraagt namelijk in de week voor en tijdens je menstruatie. Vezels helpen je darmen op gang te houden en zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor je minder snel zult gaan snacken.

4. Bladgroenten

In bladgroente zit veel ijzer en tijdens je menstruatie heb je een grotere kans op ijzertekort. Het is dus verstandig om daarop in te spelen en lekker te lunchen met sla of een extra portie spinazie tijdens het avondeten. Behalve in sla en spinazie, vallen andijvie, boerenkool en nog vele andere groentes allemaal onder bladgroenten.

5. Rood vlees

Ook in rood vlees zit veel ijzer. Ik ben zelf geen enorme fan van veel rood vlees eten omdat je lichaam de eiwitten van rood vlees minder goed verteert dan bijvoorbeeld kip of vis, maar tijdens je menstruatie is het geen slecht idee om te doen. Sorry vegetariërs, maar deze salade met biefstuk is een aanrader!

6. Vis

Met name soorten vette vis waar veel Omega 3 en andere vetzuren in zitten (zoals zalm en makreel) zijn verstandig om te eten tijdens de ‘zware’ dagen. Omega 3 en vetzuren helpen namelijk je spieren in het lichaam te ontspannen wat de heftigheid van krampen kan doen verminderen.

beste eten en drinken tijdens je menstruatie bosbessen

7. Fruit

De meeste vrouwen hebben last van sugar cravings tijdens de menstruatie. Dan kun je maar beter gezondere suikers eten toch? In veel fruit zitten ook nog eens veel vezels, die helpen je spijsvertering op gang te houden (zie punt 3). Pruimen en vijgen zijn goede vruchten om te eten, maar ook bessen zoals kersen, bosbessen en frambozen zijn doordat ze veel anti-oxidanten bevatten heerlijk om te snacken.

8. Bananen

Ja, het klopt, bananen zijn ook fruit, maar ze krijgen in dezen een eigen puntje. In bananen zit namelijk veel potassium en vitamines zoals B6 die invloed hebben op je glucose gehaltes en helpen je humeur een boost te geven. Plus bananen kunnen helpen je darmen te reguleren en voorkomen diarree; een kwaal waar veel vrouwen last van hebben als ze ongesteld zijn. Zin in zoet? Eet dab bijvoorbeeld gezond ijs van banaan en amandelboter.

9. Voedingsmiddelen met calcium

Melk, yoghurt, kwark, het helpt allemaal. Calcium zorgt er namelijk voor dat je spierspanning niet te erg wordt, waardoor het krampen kan verminderen. Ben je lactose intolerant, dan bevatten groentes als broccoli en boerenkool ook veel calcium.

10. Peulvruchten

Net als rood vlees en bladgroentes, zijn ook peulvruchten een goede bron voor ijzer. Bovendien bevatten ze veel vezels en zorgen ze ervoor de hormonen in het lichaam weer in balans te krijgen. Een lekker recept met peulvruchten is pittige rode linzensoep, soep is wat mij betreft altijd comfort food.

11. Bepaalde soorten kruidenthee

Welke kruidenthee helpt tegen welke kwaal? Dat heb je al uitgebreid in deze blogpost kunnen lezen. Als je ongesteld bent kun je cafeine beter vermijden, dus gewone zwarte thee kun je beter laten staan. Kamille thee helpt daarentegen goed tegen kramp en kalmeert de geest. Ben jij nog al onredelijk tijdens je menstruatie? Dan kan kamille thee wellicht helpen? Ook gember thee is een goede keuze. Want gember helpt bij misselijkheid en een opgeblazen gevoel.

12. Noten en zaden

Net als vette vis, bevatten veel noten Omega 3 vetzuren, die gaan ontstekingen tegen en kunnen pijn bestrijden (zie ook punt 6). Walnoten bevatten ook nog eens magnesium, dat helpt tegen kramp en spierspanning. Sesamzaad bevat bijvoorbeeld ook magnesium, maar ook vitamine B6 en calcium. Met deze zalm met een sesamkorstje heb je alle goede ingrediënten in één.

13. Chocola

Het is natuurlijk niet voor niets dat wij vrouwen massaal zin in chocola krijgen tijdens de moeilijke dagen. In chocola zitten anti-oxidanten én magnesium. Hoe puurder, hoe beter, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen. Het is natuurlijk altijd fijn een excuus te hebben om chocola te eten, vooral als dat excuus wetenschappelijk aangetoond is… Deze gezonde brownies zijn altijd een goed excuus.

Welke voedingsmiddelen vind jij lekker om te eten tijdens je menstruatie? Staan er al voedingsmiddelen in dit lijstje die jij graag eet? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Uitgelichte foto © Yoori Koo, foto bosbessen © Joanna Kosinska, beiden via Unsplash. Bronnen artikel: o.a. Mens-en-gezondheid.infonu.nl, Allwomenstalk.com, Voedingscentrum.nl & Healwithfood.org.

* Dit artikel bevat affiliate links.

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.