TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Je bent benaderd door een adverteerder. En nu?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

In de groepen en ik mijn mailbox zie ik best vaak vragen voorbij komen van andere bloggers over (betaalde) samenwerkingen. Vragen als: ‘Is bedrijf X betrouwbaar’ tot ‘hoeveel moet ik vragen’ tot ‘hoe zit dat met die voorwaarden’. Meestal beantwoord ik mailtjes van andere bloggers wel, maar het leek we el eens handig om er gewoon een Let’s Talk aan te wijden zodat alle informatie gewoon lekker compact bij elkaar staat. Het onderwerp van deze 33e Let’s Talk is dan ook Je bent benaderd door een adverteerder. En nu? Benieuwd wat ik je daarover kan vertellen? En misschien heb je er zelf ook nog een opmerking of aanvulling over? Zullen we het daar vandaag eens over hebben? Praat je mee?

Je bent benaderd door een adverteerder. En nu?

Samenwerkingen pagina

Laat ik eerst alvast vertellen dat ik het zelf altijd een beetje gek vind als mensen die pas een maand bloggen en drie artikelen op hun site hebben staan wel al een samenwerkingen pagina hebben. Het is een hele andere discussie, maar ik zie veel bloggers een blog starten omdat ze denken dat ze dan veel gratis spulletjes en geld gaan verdienen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Je moet een adverteerder zelf ook wat te bieden hebben. Dat kan je op verschillende manieren: de een heeft een groot bereik, de ander maakt gewoon steengoede content/mooie foto’s en weer een ander heeft een bijzondere niche of moeilijk te bereiken doelgroep.

Als je al wat langer blogt en je bereik hebt zien groeien, dan zul je steeds vaker zelf benaderd worden door adverteerders. ‘Vroeger’ mailde ik iedereen netjes terug, nu beantwoord ik bepaalde mailtjes niet meer. Op mijn samenwerkingen pagina heb ik al een aantal voorwaarden staan. Als iemand me mailt over een linkruil of over gratis content, dan ga ik daar niet op in. Zonde van mijn tijd. En dat is dan ook meteen mijn eerste tip: Zorg dat je samenwerkingen pagina volledig is en dat je daar al een aantal van je voorwaarden op hebt staan, want dat scheelt je tijd en teleurstelling.

No Follow Linkjes

Een van mijn voorwaarden is dat ik alleen gebruik maak van No Follow lLinks. Er zijn veel adverteerders die in hun voorwaarden hebben staan dat de uitgaande links Do Follow links moeten zijn. Laura van Blogaholic heeft hier al een keer een handig artikel over geschreven, dus als je hier meer informatie over wilt, dan verwijs ik je graag door naar haar interessante site. In het kort: Ik weet dat er bloggers zijn die het hier niet zo nauw mee nemen, maar het kan zijn dat je de SEO van je site met Do Follow links vernaggeld. Sterker nog, er zijn steeds vaker geluiden te horen, dat dat zo is. Dus dan heb je misschien even snel een leuk bedrag verdiend, maar op de langere termijn zit er minder groei in je site waardoor je uiteindelijk ook minder inkomsten zal krijgen. Better safe than sorry! Persoonlijk zou ik je dan ook adviseren dit niet te doen. Overigens is het ook zo dat mijn mediabureau geen Do Follow links wil en elke betrouwbare grotere adverteerder waar ik mee werk, ook niet. De adverteerders die het wel willen, willen vaak alleen maar een artikel voor hun eigen SEO en zijn vaak niet eens kieskeurig welke blogger ze kiezen, hoe groot het bereik is en hoe goed het artikel is geschreven.

Vermelden dat het om een samenwerking gaat

Nog zo’n puntje dat sommige adverteerders als voorwaarde hebben: Ze willen niet dat je vermeldt dat het om een samenwerking gaat. Run, Forrest, Run! Bij mij is het dan meteen einde verhaal. Je bent namelijk gewoon in overtreding als je daarin meegaat. Het mag niet van de Reclame Code Commissie en je kan er zelfs een boete voor krijgen. Niet doen dus. Nooit doen dus.

Overigens zijn er veel bloggers en adverteerders die dit oplossen door een plaatje met daarin de tekst dat een artikel is gesponsord te gebruiken. Heel handig, want zo kan Google niet zien dat het een advertorial of een gesponsorde post is. Denk je misschien. De meningen zijn nog al verdeeld over hoe slim Google is en dit mag dus ook niet van Google. Zelf denk ik dat Google helemaal niet zo dom is en op de lange termijn is dit dus ook een oplossing die wellicht wel vervelende gevolgen voor je SEO resultaten gaat hebben.

Net zoals met de No Follow Links, willen grotere en betrouwbare adverteerders graag zelf dat je duidelijk vermeldt in de tekst of in de titel dat het om een samenwerking gaat.

de Beloning

En dan gaan we nu naar een punt dat aan de ene kant zo makkelijk is en aan de andere kant zo verrekte lastig. Want wat vraag je? Zelf vind ik dat afhankelijk van verschillende factoren. Ik vind overigens ook dat je niet altijd geld hoeft te vragen. Vind je een actie of een product leuk en mag je het bijvoorbeeld uitproberen, dan kun je dat ook best kosteloos doen. Vooral als er bijvoorbeeld een winactie bij komt kijken die jou misschien ook wat oplevert in de vorm van nieuwe volgers?

Als het wel een betaalde samenwerking is, dan gaat het er natuurlijk om wat je ervoor moet doen. Het ene artikel kost je veel meer tijd dan een ander artikel. Wat is je uurloon? Wat is je bereik? Hoe groter je bereik, hoe interessanter je doorgaans voor een adverteerder bent, maar wees wel reëel. Niet elke lezer leest het desbetreffende artikel. Dus je kunt wel 20.000 unieke bezoekers per maand hebben, maar misschien lezen maar 500 mensen dan de gesponsorde post.

Als basisregel kun je 50 euro plus 10 euro per 1.000 unieke bezoekers erbij rekenen. Lisanne heeft deze regel ooit een keer gecommuniceerd en ik vind het een goede regel, maar als je bijvoorbeeld een post ook op al je social media kanalen moet delen en er uren werk in een artikel gaat zitten, dan kun je ook best iets meer vragen.

Overigens zijn er adverteerders die vragen of je gratis iets wilt publiceren of dat je gratis op hun site schrijft. Want daar krijg je toch naamsbekendheid door? Leuk bedacht, maar het kost jou ook gewoon tijd. Bovendien zijn dit vaak adverteerders die helemaal niet zo’n groot netwerk hebben. Check dat dus even voordat je ermee in zee gaat.

Ook zijn er veel bloggers die veel te weinig vragen of elke voorwaarde aan hun laars lappen. Dat moet iedereen zelf weten, maar bedenk je wel dat je eigen markt verpest. Als jij straks echt die tarieven kunt vragen, zijn opdrachtgevers wellicht helemaal niet meer zo happig om die prijs te betalen.

benaderd door een adverteerder

Originele content

Soms hebben adverteerders al een kant-en-klaar artikel voor je klaar, dat je op je site kunt doorplaatsen. Hartstikke handig, maar er zijn wel twee maar-en. Google haat duplicate content en zal je daarvoor straffen. Zorg dus dat je unieke content krijgt. Bovendien staat het een beetje gek als jij bijvoorbeeld een heel populair taalgebruik hanteert en de gesponsorde post heel formeel geschreven is. Voor je lezers is dat verwarrend en raar. Het is dan dus handiger om de hele tekst te herschrijven en ik zou dat ook zeker als voorwaarde meenemen. Overigens ben ik zelf geen fan van kant-en-klare artikelen, maar dat is een ander verhaal.

Nog een opmerking over originele content: Soms zie je een winactie echt overal voorbij komen. Ik heb laatst zelf een samenwerking gecanceld omdat ze me hadden verteld dat ik een van de enigen zou zijn, maar ik zag die actie echt overal opduiken. Het is leuk als je een winactie mag hosten, maar als de prijs niet bijster origineel is, dan schiet je er eigenlijk niet zo veel mee op. Het is veel leuker om een originele winactie te kunnen organiseren waarvan mensen echt denken: ‘Wow! Leuke prijs.’ Als je er ook nog eens voor betaald wordt, kan het een ander verhaal zijn. Ik heb binnenkort zelf ook samenwerking en een winactie met een bedrijf die ik al vaker heb voorbij zien komen, maar de vergoeding is prima, dus tja…

Factuur

De meeste adverteerders vragen je om een factuur te maken en soms moet je ook een btw nummer opgeven. Een btw nummer kun je gewoon aanvragen bij de KvK, om je meteen als bedrijf in te schrijven is niet altijd nodig. Dat is een beetje afhankelijk van hoeveel je verdient met je blog per jaar.

Sommige bedrijven zitten in het buitenland dan werkt het anders met de BTW, op de site van de Belastingdienst kun je hier meer informatie over vinden. Neem nooit cheques aan van bedrijven uit het buitenland, maar als het allemaal lastig is, laat je dan uitbetalen via Paypal.

Als je samenwerkt met een betrouwbare adverteerder kun je gewoon om betaling achteraf vragen. Ik moet je heel eerlijk zeggen, dat ik tot nu toe bijna nooit problemen met adverteerders heb gehad (wel met andere opdrachtgevers). Een betalingstermijn van 2 weken is heel normaal.

Je kunt ook om een betaling vooraf vragen. Vooral als je er niet helemaal een goed gevoel bij hebt. Jij plaatst het artikel dan pas als de betaling binnen is.

Nog een paar dingen

Ik zie heel vaak vragen voorbij komen of een bepaalde adverteerder te vertrouwen is. Dat kun je natuurlijk ook gewoon googlen? Soms zie je meteen tweets voorbij komen met het bedrijf als onderwerp. In de bloggers groepen op Facebook kun je rechtsboven ook makkelijk zoeken.

Een ander puntje: Zorg dat er een juiste balans is op je site met gesponsorde content. Je lezers zitten echt niet te wachten op alleen maar advertorials. Ik kan je echt best wel wat bloggers opnoemen die ik zelf nooit meer lees, omdat hun sites gewoon grote reclameborden zijn geworden. Dat vind ik jammer.

En nog een ding: Probeer een beetje dicht bij jezelf te blijven. Zorg dat een samenwerking ook bij jouw content past. Wees een beetje selectief, want dat levert je op de langere termijn zo veel meer op. Adverteerders kijken ook naar eerdere samenwerkingen, dus als daar allemaal obscure bedrijven tussen staan, dan willen ze misschien wel helemaal net met jou in zee?

Heb jij zelf nog punten toe te voegen? Misschien ben ik wel wat vergeten? Wat vind je überhaupt van de punten die ik heb opgesomd? Ben je het met me eens of misschien heb jij wel een hele andere mening? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Credits foto in het artikel: Kaboompics via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.