TOP
let's talk: awards, winacties en challenges voor bloggers
Editorial

Let’s Talk: Awards, Challenges en Winacties voor Bloggers

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Weet je dat dit al weer de 25e Let’s Talk is? Dat is best veel toch? Al twijfel ik dus wel een beetje of dit tegelijk de laatste wordt, maar daar kom ik in het einde van dit artikel op terug. Eerst wil ik het met jullie hebben over Awards, Challenges en Winacties voor Bloggers. Want blijkbaar is het weer Award tijd, vliegen de Challenges je om de oren en schrijven bedrijven enthousiast Winacties voor bloggers uit, want mijn mailbox en Timeline stroomt er mee vol en ik heb daar een mening over. Jij hebt daar een mening over? Jazeker, je leest het goed. En ik ben benieuwd of jij die mening deelt of niet? Zullen we het daar vandaag in deze Let’s Talk eens over hebben? Lees en praat je mee?

Een hele tijd geleden kreeg ik een mail van een sieradenketen of ik mee wilde doen aan hun winactie. Je maakte kans om blogger te worden voor de keten als je meedeed. Ik heb daar toen al over geschreven aan Wat is er stom aan bloggen? Dus in dat artikel kun je de details lezen. In het kort, ik vond en vind dat als je aan zo’n contest mee doet dat je je voor het karretje laat spannen van een adverteerder. Zij krijgen ontzettend veel (gratis) content en jij maakt kans op een waardebon of iets anders. Overigens heeft de betreffende sieradenketen contact met mij opgenomen en hun leven gebeterd. Nu betalen ze bloggers of geven ze items die bloggers mogen reviewen. Toch zijn er legio andere bedrijven die bloggers mailen of ze meedoen aan winacties, challenges en awards en die bedrijven hebben nog succes ook, getuige mijn timeline.

De meeste bloggers (die ik ken) willen graag groeien met hun blog. Dat is niet meer dan logisch, je steekt hartstikke veel energie in je blog en op den duur is het dan wel fijn als je die waardering ook terugziet in je pageviews. Dat vind ik tenminste wel. En adverteerders ook. Zij spelen daar dan ook handig op in.

Jouw gerecht op het menu van een grote woonketen? Doe mee aan de #xxxxchallenge! En dus staat Instagram opeens vol met gerechten met die hashtag. Heel erg slim van de woonketen, want hoe leuk is het als jouw gerecht bij alle vestigingen geserveerd wordt? Maar ondertussen zitten we met z’n allen wel mooi gratis reclame te maken.

‘Ik ben genomineerd voor de Huppelepup Online Winkel Award’, zie ik momenteel tig keer in mijn timeline voorbij komen van alle bloggersgroepen. Hartstikke leuk voor je, denk ik dan. Maar wel jammer dat je er niet bij verteld dat a) je jezelf hebt opgegeven voor de award en b) iedereen daarvoor ‘genomineerd’ kan worden. Dus ook als je net een week blogt en maar een artikel hebt geschreven. Vervolgens roepen de genomineerde bloggers lezers op op hun te stemmen. Daarvoor moet je naar de site van de Online Winkel. Een geslaagde actie want daardoor krijgt de bewuste winkel hartstikke veel traffic, komt hun naam regelmatig voorbij waardoor ze weer top of mind zijn en wordt er ook nog een gratis content voor hun gecreëerd. Ik vind het knap van die marketeer die het heeft bedacht. Volgens mij doen ze het nu ook al voor het derde jaar namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind echt wel dat je als blogger niet alles betaald hoeft te doen. Als je het een leuke prijs vindt, moet je vooral meedoen. Als je denkt dat je blog er door gaat groeien, zeg dan vooral ‘ja’ tegen een challenge. Het enige dat ik vind, is dat je moet nadenken of het jou ook echt wat oplevert. Ik deed een tijdje geleden mee aan een fashion challenge en dat was hartstikke leuk om te doen, maar het leverde me dus ook wel wat op. Ik was niet alleen een wandelend gratis reclamebord voor het winkelcentrum.

En nu vraag ik me natuurlijk af wat jouw opinie hierin is? Wat vind jij van Awards, Challenges en Winacties voor Bloggers? Ben je het met bovenstaande eens of heb jij een (hele) andere mening? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS Zoals ik aan het begin ook al zei, twijfel ik een beetje of dit de laatste Let’s Talk is en ik het voortaan niet in een andere vorm ga gieten. Ik zie op veel andere blogs ook opeens Let’s Talk rubrieken voorbij komen en eigenlijk brak mijn klomp ook een beetje toen ik de vorige keer op een reageerder van de Let’s Talk doorklikte en vervolgens op haar blog dezelfde rubriek met precies dezelfde onderwerpen tegenkwam. Ze had bijna letterlijk mijn rijtje afgewerkt. Nou worden bloggers wel vaker door elkaar geïnspireerd en dat is helemaal niet erg, maar dit was een op een. Dat vind ik dan wel een beetje jammer. En om heel eerlijk te zijn, maakt het mijn rubriek voor mij zelf wat minder leuk. Dus mijn vraag aan jou: Wat zou jij doen? Doorgaan of er een andere rubriek van maken?

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

31 COMMENTS
  • Frederique
    4 jaar ago

    Ik lees je rubriek graag 🙂 Ik doe praktisch nooit mee met awards en challenges. Heel soms als ik een challenge voorbij zie komen dat me echt leuk lijkt maar dat is op 1 hand te tellen. Winacties doe ik helemaal nooit. Dat vind ik de wereld op zijn kop.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Als het heel erg past en een beetje exclusief is, doe ik dus wel mee. Maar dan moet ik er echt voor geselecteerd worden en niet mezelf hebben opgegeven. Dat vind ik nep 🙂

  • Annette
    4 jaar ago

    Ik vind dit zo’n leuke rubriek, dus gewoon doorgaan graag :). Ik had net vandaag op een FB voor bloggers een soortgelijk verhaal gezet. Ik had een mail gekregen van een online site voor woonspullen of ik het niet leuk vond een artikel voor ze te maken. Ik moest even 3x lezen maar hun boden me foto’s aan om mijn artikel dan ‘mooi’ te maken….hmmm….Kreeg ik vanochtend weer een mail waarom ik nog niet had gereageerd? Huh? had die mail net 1,5 dag binnen. Goed, vriendelijk bedankt voor de eer, past niet bij mijn blog. Kreeg ik vervolgens een nieuwe mail of ik dan niet een leuke DIY Make-up artikel wilde maken die ze dan konden linken? Huh? anyway nogmaals bedankt. Benieuwd naar de mail van morgen 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dat klinkt als Westwing 🙂

  • Jantine
    4 jaar ago

    Gecopycat worden lijkt me inderdaad enorm frustrerend! Aan de andere kant, dacht ik tijdens het lezen hetzelfde als Sunnymama: wat je ook bedenkt en verandert, zo’n copycat neemt het toch wel over. Wat dat betreft bespaart het je een hoop moeite als je dat niet doet, en het valt op een gegeven moment toch wel op dat iemand geen originele dingen kan bedenken.

    Het onderwerp waar je over schrijft, ik ben het ergens enorm met je eens. Als je met dit soort dingen meedoet, kan je jezelf enorm in de vingers snijden, en andere bloggers ook: jij bent diegene die gratis content levert, dus waarom zouden bedrijven je betalen? En er zijn ook bloggers die met zo’n actie gratis content geven, dus waarom … Zeker ook als veel mensen met zoiets meedoen, kan ik … Nee, ik erger me er niet aan, daar vind ik het niet ‘boeiend’ genoeg voor, maar ik kan me er wel over verbazen dat mensen zich – voor mijn gevoel – zo voor een karretje laten spannen.

    Aan de andere kant weet ik niet wat hen drijft, misschien vinden ze het wel een geweldige actie en schrijven ze die posts graag!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Als ze het een geweldige actie vinden, dan moeten ze het vooral blijven doen natuurlijk. Ondanks ze de markt verpesten 😉 * kuch *

  • sunny mama
    4 jaar ago

    Mijn reactie op het ‘vraagstuk’ hier is precies dezelfde als die van Kis & Make-up. De keuzes die anderen maken op/voor hun blog is hun keuze.
    Daar komt bij dat je je – wat mij betreft – als blogger onderscheidt van andere blogs, niet alleen door je onderwerpkeuze en door je lay-out, maar ook door de keuzes die je op dit gebied maakt.

    Mijn antwoord op je tweede vraag – of je door moet gaan met deze rubriek – is het volgende.
    Je kunt de naam van de rubriek wel veranderen, maar ook die kan ‘gestolen’ worden. In principe kun je dan eindeloos doorgaan met veranderen.

    Het is inderdaad héél irritant wanneer iemand een idee van jou pikt en jou daar op geen enkele manier de credits voor geeft. Aan de andere kant zie ik dat dan ook wel weer als een teken van bewondering voor jouw werk. Weliswaar een beetje een kleingeestige manier van bewondering, maar sommige mensen zijn zo… 😉

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Wat ik ook al tegen Melissa zei, dat is ook zo, maar ik vraag me af of mensen het beseffen en daarom heb ik dit geschreven. Ik kreeg een mailtje van iemand die dat nu pas inzag en zich wilde terugtrekken, maar dat ging heel lastig.

      En ja, je hebt helemaal gelijk dat een nieuwe rubriek ook weer overgenomen kan worden. Zo blijf je bezig. Dank voor de eye opener.

  • Vooral doorgaan met de rubriek hoor! Vind het altijd leuk om te lezen. Ik kan je frustratie goed snappen, helemaal omdat niet alleen de rubriek maar ook alle onderwerpen zijn gekopieerd. Maar goed, voor mij blijft het origineel het leukst om te lezen 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      🙂 Leuk om te horen Judith!

  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Hmmm, heel eerlijk, ik vind dat iedereen hier zijn eigen ding mee moet doen. Ik heb zelf nog nooit meegedaan aan zo’n blogger contest. Maar ik vind er niks mis mee als een ander dat wel wilt doen.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dat vind ik in principe ook, maar ik schrijf dit artikel omdat ik me afvraag of mensen zich bewust zijn van het feit dat ze het ‘gratis reclame’ maken door mee te werken in stand houden. Als je als blogger wilt groeien en misschien op den duur een zakcentje met bloggen wilt verdienen, is het dus wellicht niet zo handig aan dit soort acties mee te doen?

      • Kiss & Make-up
        4 jaar ago

        Akkoord. Ik heb geen zin om gratis reclame te maken, zeker als ik er zelf niets voor voel (of voor terugkrijg), maar als een ander dat wil doen voor exposure dan is dat hun keuze.

  • Annelies
    4 jaar ago

    Ik ben nog maar net nieuw in blogland (sinds eind augustus) en ik heb inderdaad gezien dat ik me op kan geven voor wat blogger awards. Het is leuk als mijn blog erkent word als ik al langer zou bloggen en er echt iets bijzonders van maakte, maar al die awards lijken zo nietszeggend. Gewoon lekker bloggen, je ding doen en zien waar het naar toe leid. Dat is hoe ik er insta. Ik vind je rubriek Let’s Talk trouwens erg leuk om te lezen. Wat mij betreft mag ‘ie er in blijven!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik vind ze ook nietszeggend. Sowieso vind ik awards waar je je zelf voor moet opgeven helemaal niets waard. Als anderen je nou zouden nomineren dan is het al heel anders. Dan verdien je zo’n award echt.

  • Eline
    4 jaar ago

    Ik doe mee aan de challenge can die grote winkelketen omdat ik het leuk vond en omdat ik dacht dat het me bezoekers op zou leveren, dat is dus ook het geval nu ik bij de finalisten hoor! Ik wilde meedoen omdat ik vind dat er meer gezonde keuzes moeten zijn als je ergens wat gaat eten, vandaar mijn gerecht en mijn deelname!

    Regelmatig echter ook sla ik zulke dingen af. Het moet bij me passen en ik moet er iets aan overhouden. Of dat nu nieuwe bezoekers, geldelijk gewin of exposure is maakt me dan niet uit!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Hé wat leuk. Gefeliciteerd! Jou levert het zeker dan wat op.

  • Debby
    4 jaar ago

    Ik moet bekennen dat ik die mail ook heb gehad en nadat ik er een nacht over geslapen heb besloten heb om mee te doen. Natuurlijk is het goede reclame voor zalando en is het een ontzettende slimme marketingset. Waarom ik dan meedoe? Omdat ik het toch een leuk initiatief vond en het toch leuk is en ook een stukje reclame voor mezelf -als ik win- ik probeer zelf het dan van die positieve kant bekijken ook al snap ik je punt.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Iedereen moet dat zelf weten. Ik probeer met deze post alleen maar mensen wakker te schudden dat ze het dus met name voor de adverteerder doen.

  • Desirée
    4 jaar ago

    Gewoon doorgaan met de rubriek! Copycats vallen door de mand en zullen het nooit halen bij de originele bedenkers.

    Oh, en helemaal met je eens met betrekking tot de stelling. Ik vind het verschrikkelijk al die awards en blogger contests. Helemaal als je denkt dat bepaalde dingen nog wel eerlijk zullen gaan en je daar met bepaalde mails achterkomt dat het dus helemaal niet zo is. Dat zelfs bepaalde ‘grote dingen’ doorgestoken kaart zijn. Heel jammer!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja precies, dat is helemaal belachelijk. En de ‘kleine’ bloggers maar gratis reclame maken omdat ze denken dat ze kans maken. Nou niet dus.

  • Chris
    4 jaar ago

    Persoonlijk zou ik het jammer vinden als je met deze rubriek zou stoppen. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat je enorm baalt als iemand je content letterlijk overneemt.

    Aangezien ik nog niet zo lang met mijn blog bezig ben, heb ik geen ervaring met challenges en awards. Als het inderdaad zo gaat zoals jij beschrijft, dan klinkt het in sommige gevallen een beetje dubieus.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dit keer hebben ze gelukkig niet letterlijk content overgenomen, maar wel mijn onderwerpen. Sowieso heel ongeloofwaardig als een blogger die net blogt, gaat bloggen over ‘geld verdienen met bloggen’.

  • Esmée
    4 jaar ago

    Absoluut niet stoppen omdat een ander de inspiratie of creativiteit niet heeft om iets zelf te verzinnen. Vooral doorgaan en het gewoon nog beter doen. Ik ben nog niet benaderd voor een challenge of win-actie, maar ik zou absoluut bedanken. Gratis een review schrijven als je het artikel krijgt, vind ik nog tot daaraan toe. Als het artikel leuk is en een waarde heeft, waarom niet. Maar ze hoeven mij niet te benaderen voor een rugzak zoals bij Natasja..haha. Die post vind ik ook nog steeds hilarisch.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja, klopt, maar ik zie het nu zo vaak voorbij komen dat ik bang ben dat mensen denken dat ik deze rubriek zelf gekopieerd heb. Wat niet zo is, want dan zou ik het er WEL bij vermelden in tegenstelling tot andere mensen 😉

  • Oh, jij moet niet met je rubriek stoppen omdat iemand anders je ideeën jat hoor! Al snap ik volledig dat je daar (terecht) van baalt. Hmpf.

    En wat betreft al die wedstrijden en gratis exposure voor grote bedrijven… helemaal mee eens. Gooide gistermiddag zelf mijn frustraties online nadat ik voor de zoveelste keer een uitnodiging kreeg van nota bene een online marketing bedrijf dat veel met bloggers werkt, om mee te doen aan een wedstrijd: een blog post schrijven met link naar commercieel bedrijf en dan maak je kans op een… rugzak. Joe, doei!

    Kan me ook kapot ergeren aan bloggers die vol trots schrijven dat ze een Liebster Award hebben gewonnen (wat geen prijs is maar een leuke tag voor beginnende bloggers) of in een lijstje beste bloggers terecht zijn gekomen (van een site waar je jezelf voor kunt aanmelden en waarvan de oprichter steevast op no 1 stond).

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Beste Blogger en de Liebster Award zouden van mij verboden mogen worden 🙂

  • Nicole
    4 jaar ago

    Wel doorgaan hoor! Ik vind dit een van de leukste dingen om te lezen hier.
    Ik heb gisteren overigens voor de 3e keer een mail gekregen van dat awards gedoe.. Vrij irritant. Ten eerste hou ik er helemaal niet van dat je stemmen moet aan werven en ten tweede, iedereen is genomineerd. Inderdaad puur voor de reclame. En dat vind ik jammer, want ze hebben ook acties gehad waarbij ze werkelijk iets opstuurde, kijk dan wordt je er zelf ook beter van en doe ik eerder iets met hun winkel dan op deze manier!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja precies, dat heb ik ook. Ik doe liever een op een een originele samenwerking. Daar hebben zij en ik veel meer aan.

  • Judith
    4 jaar ago

    Ik vind het een super rubriek, en het origineel is nog altijd beter dan een slap aftreksel. Kijken of ze deze ook kopieerd?

    Al die acties en kansen doe ik eigenlijk niet aan mee, ik heb een paar x een gastblog voor leuke ketens gedaan, maar eigenlijk hebben alleen zij daar voordeel aan, dus nee. Ik snap hun wel, heleMaal

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ze heeft in ieder geval niet op deze gereageerd….

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.