TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Waarom worden advertorials en gesponsorde posts (vaak) minder goed gelezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Ah kijk aan… het is al weer de 42e Let’s Talk en vandaag wil ik graag een voor mij persoonlijk irritatie puntje met je bespreken. Namelijk: Waarom worden advertorials en gesponsorde posts (vaak) minder goed gelezen? Na wat rondvraag bleek dat niet iedere blogger er last van heeft (hier kom ik later op terug) en het is iets waar bloggers en lezers en blogs vast allemaal een mening en een idee over hebben. Ben je benieuwd wat mijn visie hierover is en wat ik er jammer aan vind? Stay tuned ik vertel het je… Praat je mee? Let’s Talk!

Full Time Bloggers

Allereerst… ik weet dat niet iedereen het er mee eens is, dat bloggers geld verdienen met hun blog. Dat is allemaal prima, maar lees dan ook geen blogs of sla die blogs over? Ik werk inmiddels full time aan mijn blog en dat kan alleen omdat ik er ook mee verdien. Ik probeer hier (bijna) elke dag leuke content te laten verschijnen en eigenlijk is het een soort gratis magazine. Als je een tijdschrift in de winkel koopt of je hebt een abonnement dan betaal je daarvoor en het staat ook nog eens vol met advertorials en gesponsorde artikelen. Dus eigenlijk is dat nog eens dubbelop ook.

Balans

Daarnaast probeer ik zelf altijd goed naar de balans te kijken. Meestal plaats ik naast een advertorial nog een artikel op dezelfde dag. Ik wil niet dat Dejlig ramvol commerciële content staat, er moeten ook gewoon andere leuke redactionele artikelen verschijnen.

Leuke content

Maar…dat wil niet zeggen dat commerciële content niet leuk hoeft te zijn. Als ik commercieel schrijf, schrijf ik bijna altijd vanuit mezelf. Ik maak het artikel persoonlijk of ik moet het onderwerp zelf ontzettend leuk vinden. Ik zorg dat de adverteerders passen bij de site en mijn doelgroep en het is zelfs zo dat ik de meeste artikelen ook normaal had kunnen schrijven zonder dat ik ervoor betaald was geweest?

Een aantal voorbeelden:

  • Wat kun je doen tegen ongewenste haargroei? Is absoluut een probleem waar ik zelf mee bezig ben. Ik wil ook echt laserbehandeling laten doen en ik ben al tijden de opties tegen elkaar aan het afwegen. Ik vond het dan ook alleen maar leuk dat ik dit blog artikel mocht schrijven. Zo kon ik me weer even verdiepen in de materie en wat voor behandeling ik het liefst wil ondergaan.
  • De ANWB campagne vind ik oprecht ontzettend leuk om aan mee te werken. Ik mag de nieuwe verzekering zelf testen, dus ik kan goed laten zien hoe het me bevalt en zeker hoe het me op de langere termijn gaat bevallen. Bovendien mag ik samen met 5 van jullie op cursus, dus daar heb ik (en jullie) ook echt wat aan.
  • En wat dacht je van deze campagne van Holland Casino? Ik hou er enorm van om een avondje uit in het casino te gaan en ik vind het filmpje dat ik mocht laten zien ook daadwerkelijk hilarisch! Ik heb er heel hard om gelachen.

Alle drie ontzettend leuke opdrachten om aan mee te werken en ik heb er dan ook hard aan gewerkt. En ik zie ook vaak bij andere blog collega’s dat ze hard aan commerciële content werken en zeker geen blogjes afraffelen die gesponsord zijn.

Maar…

Er zijn natuurlijk ook bloggers die dat wel doen en ik begrijp ook dat die andere bloggers een slechte naam geven. Ik zie ook inspiratieloze weinig zinnenprikkelende flut blogjes bij mensen voorbij komen met onderwerpen die helemaal niet passen. Ik signaleer ook bloggers die hun hele blog vol met alleen maar betaalde opdrachten zetten en alleen maar aan het schrapen zijn om zo veel mogelijk centjes te verdienen. Pakken wat je pakken kunt. En ik zie ook bloggers die dan bijvoorbeeld schrijven over een nieuw wasmiddel dat hun moeder ermee kwam aanzetten, terwijl je weet dat dat niet zo is en dat die dus gewoon hun lezers voor de gek aan het houden zijn. Jammer is dat. Ik vind van wel. Want dat soort acties weerspiegelt zich op mensen die gewoon dedicated en integer met hun websites bezig zijn.

Best jammer

Dan is het dus best jammer als je betaalde blog artikel niet zo goed gelezen wordt. Je hebt er toch je best voor gedaan? En waarom wordt het dan ook minder gelezen? Een van de redenen is denk ik, dat veel bloggers al in de titel zetten dat ze voor een blog betaald hebben gekregen. Dat sterretje of het woord gesponsord schrikt toch af? Terwijl dat echt niet hoeft. Dat doen we alleen maar omdat we transparant willen zijn. Overigens hoeven bloggers het niet eens in de titel te melden. Als het maar ergens in de titel staat, is dat voldoende.

De uitzondering bevestigt de regel

Want er zijn natuurlijk ook gewoon bloggers wiens commerciële content wel gewoon goed gelezen wordt. Ik heb er uitgebreid navraag naar gedaan en dat is gewoon zo. Bij mij zelf trouwens ook. De Marktplaats artikelen zijn echt waanzinnig goed gelezen zelfs en zo kan ik je nog wel wat voorbeelden geven. Maar er was toch overall wel een lijn in te vinden welke gesponsorde posts er wanneer beter gelezen worden. En dat is als niet al meteen in de titel duidelijk is dat er betaald is voor een blog post. Overigens denk ik ook dat hoe jonger de doelgroep is, hoe minder het uitmaakt. De oudere doelgroep (waar ik me o.a. op richt met Dejlig) is toch wat kritischer. Maar goed… wat niet weet wat niet deert? De kwaliteit van een blog artikel hoeft echt niet minder te zijn als het gesponsord is. Waarom dus al vooraf je glazen ingooien?

Wat denk jij? Heb jij hier een idee over? Heb je zelf nog iets toe te voegen? Tips? Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.