TOP
aardappel gezond
Food Health

Hoe gezond is de aardappel? (Kun je ‘m nou eten of juist niet?)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Het is al een tijdje geleden dat ik hier een voedingsmiddel heb uitgelicht, dus dat leek me wel weer eens leuk. Dit keer is de aardappel aan de beurt. Voor mij is dat ideale winterkost. Aardappelpuree, frites, stampot, boerenkool, aardappelkroketjes, rösti, ik hou ervan. Lekker stevig wintervoer, dat goed vult. Toch gaan er verschillende verhalen over de aardappel rond. Hoe gezond is de aardappel? Ik wilde het nou wel eens weten. Jij ook? Stay tuned… ik vertel het je.

Hoe gezond is de aardappel?

Laten we beginnen met de goede eigenschappen. Behalve dat de aardappel natuurlijk hartstikke gezellig is en veel mensen ‘m heerlijk vinden, heeft de aardappel ook veel positieve effecten op het lichaam en de gezondheid.

De goede eigenschappen van de aardappel:
  • Een aardappel is licht verteerbaar.
  • Hoewel er vaak beweerd wordt dat je dik wordt van aardappels, veroorzaakt de aardappel zelf geen overgewicht. Sterker nog… per 100 gram bevatten ze maar 76 calorieën en ze bestaan ook nog eens voor 80% uit water.
  • Daarnaast bevatten aardappels geen vet.
  • De aardappel zelf en haar schil bevat veel belangrijke voedingsstoffen zoals complexe koolhydraten (zetmeel), ijzer, kalium en vitamine B1, B6 en verder ook vezels, eiwit, foliumzuur en zelfs veel vitamine C.
  • De koolhydraten in aardappels kunnen een belangrijke bron van energie voor het lichaam zijn.
  • Zetmeel wordt langzaam door het lichaam verteerd en zorgt er zo voor dat je langer een vol gevoel hebt.
  • De voedingsvezels in aardappels zijn goed voor de darmen en de darmwerking.
  • De aardappel bevat ook veel anti-oxidanten.
  • De plantaardige eiwitten van de aardappel zijn van enorm hoge kwaliteit en werken dus ook effectief.

Maar nu lijkt het alsof de aardappel alleen maar gezond is. Klopt dat?

De slechte eigenschappen van de aardappel:
  • Aardappels maken niet dik, maar de middelen waarin je ze bereidt wel. Dat heeft dus niets met de aardappel zelf te maken. Maar als je een aardappel frituurt, in boter bakt of met veel jus eet, dan word je er natuurlijk wel dik van. Dus misschien is de slechte eigenschap dan wel, dat het lekker is om ‘m te frituren of ‘m met boter of jus te eten. Maar je kunt ‘m dus beter koken, stomen of roosteren. Vooral als je dat met schil doet, is het extra gezond, omdat dan veel essentiële voedingsstoffen in tact blijven.
  • Er kan een klein beetje van een bepaalde gifstof in de aardappel zitten, namelijk solanine. Als een aardappel groene plekken heeft, betekent dat dat ‘ie meer solanine bevat en dan kun je ‘m dus beter niet opeten.
  • De glycemische index van de gewone aardappel is redelijk hoog. Zoete aardappel heeft juist weer een lage glycemische index, dus die kun je eten als alternatief. Voor degenen die niet weten wat dat is: De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben. Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index zorgen ervoor dat je snel weer honger krijgt, na het eten, maar voor de aardappel gaat dit minder op vanwege het zetmeel dat erin zit. Wel kan die hoge glycemische index zorgen voor bepaalde kwalen als een onzuivere huid.
  • Aardappels worden veel genetisch gemodificeerd. Daar is nog al wat gedoe over. Wil je genetisch gemodificeerd voedsel vermijden, dan kun je beter voor biologisch kiezen.
  • Op aardappels worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Dat kun je ook vermijden door biologische aardappels te kopen.
Conclusie:

Aardappels hebben best wel onterecht een slecht imago. Je kunt ze dus gerust eten! In aardappels zitten veel goede voedingsstoffen en in principe maken ze niet dik en zorgen ze voor een lang verzadigd gevoel. Door alle essentiele voedingsstoffen zijn ze uitsteken voor een gevarieerd dieet. Zo lang je er maar niet te veel van eet. Maar je weet… alles waar te voor staat, is niet goed voor je (behalve tevreden).

Eet jij graag aardappels? Hoe eet je ze het liefst? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Op zoek naar lekkere recepten met aardappel?

Uitgelichte foto © Kerdkanno via Shutterstock.

Bronnen artikel: o.a. Salusi.nl, Voedingscentrum & Webmd.com.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.