TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Het aantal unieke bezoekers van je blog. Is dat belangrijk?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

De vorige Let’s Talk dateerde al weer uit juni, dus ja, het is absoluut tijd voor de 41e Let’s Talk. Vandaag wil het graag met je hebben over: Het aantal unieke bezoekers van je blog. Is dat belangrijk? Want, mede-bloggers, laten we het maar eerlijk toegeven: Hoe vaak ben je daar wel niet mee bezig? Ik vond het dus wel een interessant discussiepuntje. Want ik denk dat ze wel en niet belangrijk zijn. Ja, lekker cryptisch hè? Wat ik daarmee bedoel ga ik je vertellen. Stay tuned

Het aantal unieke bezoekers van je blog…

Is natuurlijk belangrijk. Hoe meer hoe beter. Tenminste… als je het a) leuk vindt om gelezen te worden en b) als je misschien wat inkomsten uit je blog wilt halen. Maar die unieke bezoekers daar moeten we ons niet blind op staren. Want als je je bezoekers goed wilt analyseren en dus wilt weten ‘hoe goed je blog het doet’, zijn er wel meer cijfertjes belangrijk. En als je al die cijfertjes naast elkaar legt, dan zie je veel interessantere informatie dan alleen die hoeveelheid unieke bezoekers.

Een voorbeeld…

de hoeveelheid unieke bezoekers van je blog 1
Kijk bijvoorbeeld naar deze random dag in augustus op Dejlig. Voor jouw informatie, het was een woensdag en woensdagen doen het normaliter helemaal niet zo goed. Maar deze woensdag kwamen er best wat bezoekers langs. 573 om precies te zijn. En die bezoekers bekeken gemiddeld ongeveer 4 pagina’s en bleven ruim anderhalve minuut hangen. De bounce rate (het percentage bezoekers dat afhaakt na 1 pagina gezien te hebben) was daarentegen ook best hoog. Maar liefst 81%. Overigens is die bounce rate op Dejlig vaak erg hoog. Veel blogs hebben hogere bounce rates en met name blogs waarop elke dag een nieuw artikel verschijnt en waar veel vaste bezoekers zijn. Maar dat was op 31 augustus ook niet echt het geval: 1 op de 5 bezoekers was een terugkerende bezoeker, dus dat betekent iets meer dan 100 man. Waarschijnlijk zorgen die vaste bezoekers dus wel voor de hoge bounce rate en de nieuwe bezoekers gingen uitvoerig op zoek naar nieuwe informatie en bekeken meerdere pagina’s. Uiteindelijk werden werd er wel 2600 keer een pagina bekeken.

Nog een voorbeeld

het aantal unieke bezoeker van je blog 2

Een doodgewone maandag, afgelopen maandag zelfs. Hé kijk eens aan, er kwamen meer unieke bezoekers langs dan op 31 augustus. Maar ze bekeken met z’n allen ook minder pagina’s, gemiddeld maar 2. Pfff, en ze lazen ook maar een minuutje. De bounce rate was gelukkig wel weer iets lager en kijk het aantal terugkerende bezoekers eens! 27,5 procent. Laten we het voor het gemak even afronden naar 30%, wat zou betekenen dat er afgelopen maandag maar liefst 200 vaste bezoekers kwamen buurten. Wat ook wel kan kloppen, want op maandag plaats ik altijd mijn Personal Peaks en die worden goed gelezen.

Aanvullende belangrijke informatie

het aantal unieke bezoekers van je blog 3

Wat veel mensen en opdrachtgevers helemaal vergeten mee te nemen is de domein autoriteit, pagina autoriteit en spam score. Ook de hoeveelheid links die naar je site verwijzen zijn van belang, want al deze data bij elkaar verklaren hoe goed je gevonden wordt door de zoekmachines. De domain authority is een indicatie goed een site in de zoekmachine resultaten scoort. Het is een goede manier om de sterkte van je website tegenover andere websites te vergelijken. De page authority is een waarde die bepaalt hoe goed een website scoort in de zoekresultaten van Google. Het geeft dus eigenlijk aan op welke positie je blog terechtkomt op basis van ingevoerde trefwoorden. 100 is het beste, 0 het slechtst. Voor een blog heeft Dejlig een vrij hoge domein en pagina autoriteit. Daarnaast is de spam score heel erg laag, dus dat is hartstikke goed. Hoe meer andere websites er naar jouw blog linken, hoe beter, want ook daarmee beland je hoger in Google en de andere zoekmachines.

Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Het is eigenlijk heel simpel, die unieke bezoekers zijn belangrijk, maar ook weer niet. Vooral niet als je alleen naar de unieke bezoekers kijkt en niet naar de andere cijfers. Ik haal veel verkeer uit Google. Dat is gewoon zo. Sommige artikelen zoals de algemene health blogs of de recepten, die worden enorm goed gevonden in Google. Persoonlijke blogs trekken weer een vaste groep lezers en dat is een kleiner gedeelte dan mijn Google bezoekers, maar die brengen wel engagement (marketing term voor betrokkenheid) met zich mee. En die, ja, jij dus, zijn uiteindelijk misschien wel belangrijker voor Dejlig dan die verdwaalde Google visitor. Want als je als influencer (ja, ik vind dat eigenlijk een vies woord) succes wilt hebben, dan heb je vaste bezoekers die wat van jou aannemen. Of die op wat voor manier betrokken bij je zijn, dat kan ook zijn omdat ze je stom vinden en uit ramptoerisme elke dag komen buurten, maar we gaan er voor het gemak maar vanuit dat ze je wel gewoon leuk vinden.

Engagement is dus ontzettend belangrijk, maar hoe goed je gevonden wordt in Google ook. Als iemand bijvoorbeeld op zoek gaat naar een goede review en dan eerder bij jou terecht komt, is dat ook van waarde voor een opdrachtgever.

Dus…?

Die unieke bezoekers zeggen wel wat, maar het geheel plaatje zegt zo veel meer. Want je kunt wel 10.000 unieke bezoekers op een dag hebben, als 95% daarvan een nieuwe bezoeker is, dan heb je eigenlijk maar 500 betrokken mensen. Ja, die andere mensen kunnen ook betrokken worden, maar ze zijn het nog niet. En ja, ze kunnen ook vanuit een ander ip-adres komen buurten (op het nieuwe werk bijvoorbeeld), maar we gaan er maar vanuit dat het gemiddelde klopt.

Dus…? Ik denk dat we meer naar het totaalplaatje moeten kijken. Hoe hoog of laag is je bounce rate? Hoeveel pagina’s bekijken mensen? Hoeveel terugkerende bezoekers heb je? En hoe lang blijven mensen gemiddeld lezen? Wat is je DA en je PA en je spam score? Hoeveel backlinks heeft je site? Als je echt iets wilt opsteken van je cijfers, zijn ook die cijfers van belang. En dan kun je ook goed zien, welke onderwerpen mensen aanspreken en welke niet?

Wat vind jij? Zijn alleen de unieke bezoekers interessant voor jou om te weten of verdiep je je ook in andere cijfers? Heb je zelf nog iets toe te voegen? Tips? Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Sorry niet-blogger, morgen weer een onderwerp dat ook voor jou interessant is.

** Ik heb twee volledig willekeurige dagen genomen, die wel wat verschillend interpretabele data lieten zien. Voor wie het echt interessant vindt? De ene dag heeft Dejlig 1.000 pageviews, de andere dag wel 4.000 en de bounce rate schommelt ook behoorlijk, maar is zoals ik al zei, meestal wel hoog. Gemiddeld tussen de 66 en 81%. De terugkerende bezoekers schommelen tussen de 34 en de 20%, afhankelijk van het onderwerp. Er komen momenteel ongeveer 24.000 unieke bezoekers per maand Dejlig met een bezoekje verrassen en gelukkig zit in dit aantal nog steeds een stijgende lijn.

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

30 COMMENTS
  • Sharon
    3 jaar ago

    Ik was googelen en kom trouwens vaak bij jou dus dat doe je al heel goed. Ik wil “gewoon” mijn PA en DA hoger en dat is echt lastig ik blog niet in wordpress maar ben nu wel heel blij met de look. Dus overstap vind ik lastig. En ik zie vaak bij een post “read more” wil ik ook niet dus giga in dubio wat te doen ik Google verder maar goede info weer Thanks!

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      😉 Dat read more, zou ik wel doen. Dat houdt je homepage ook overzichtelijk. Het is maar een tip 😉

  • YuStSoMe
    3 jaar ago

    Uhm… Leuk voor wie er zijn beroep van heeft gemaakt, nou ja leuk… Noodzakelijk ook.
    Voor mij als hobby ‘ik klets ook leuk op mijn site’ is het niet zo spannend. En eerlijk vind ik reacties leuker! Klets maar gezellig mee. Liever 2 reacties dan 1000 gluurders! In mijn gevoel dan.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Precies wat jij zegt hoor Sonja.

  • Fleur
    3 jaar ago

    Ik kijk elke dag wel even om te zien hoeveel mensen zijn langs geweest. Er kan zoveel meer met GA, maar daarvoor moet ik denk ik echt op cursus. Ben blij met je uitleg (en die van Elisabeth), maar het blijft wel duizelen

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Je kunt op Youtube heel veel tutorials vinden. Elisabeth is echt een pro, die zou er haar werk van moeten maken 😉 Ik vind dat knap!

  • Ilse van Kreanimo
    3 jaar ago

    Ik ben nog klein, maar ik vind het wel interessant die GA.
    Voor mij zijn trouwe bezoekers ook belangrijker.

  • Annette
    3 jaar ago

    Interessant artikel. Ik als hobby blogger ben er niet zo mee bezig om de boel echt helemaal te analyseren. Ik wil wel ongeveer elke maand een zelfde aantal bezoekers hebben en het liefst een paar meer. Ik vind dat al heel goed en ben blij dat mijn blog gelezen wordt en dat er interactie is dmv comments heel leuk en heel trots op 🙂

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Dat is ook heel leuk! Dat is zelfs een van de leukste dingen van het bloggen, toch?

  • Nathalie
    3 jaar ago

    Ik kijk pas eind van de maand naar de statistieken van mijn eigen blog. Tussendoor eigenlijk nauwelijks…

    Voor een bedrijf waar ik voor werk check ik wel regelmatig hoeveel, hoevaak, bounce, tijd en welke groep mensen er komt kijken.

    Misschien voor mijn eigen blog ook eens wat meer naar kijken, al is dat niet super interessant voor een blog die max 2000 unieke bezoekers heeft.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Heel goed dat je dat niet doet! Als het niet nodig is/je het niet nodig vindt, zou ik het vooral ook lekker laten.

  • Jacqueline
    3 jaar ago

    Ik bekijk de cijfers vooral om te zien hoe een artikel het doet, of wat het effect is van het delen van een artikel via social media. Ben daar nog een beetje mee aan het uitproberen. Ik wil wel mensen bereiken, maar hoef er zelf niet rijk van te worden.
    Bij mij komt het meeste verkeer via Facebook binnen en voor ruim een derde zijn het terugkerende bezoekers. Als ik ooit dat SEO gedoe ga snappen, hoop ik ook via Google wat meer verkeer te krijgen. En dat snappen en kunnen toepassen is voor mij op dit moment vooral de uitdaging, vind het wel leuk om zo al doende wat te leren.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Voor SEO kun je heel makkelijk een plug-in gebruiken: Yoast. Of heb je geen wordpress?

      • Jacqueline
        3 jaar ago

        Ja, die plugin heb ik inderdaad ook. Maar heb toch het idee dat ik er met alleen die groene bolletjes nog niet ben. Ach, het komt wel ooit een keer. 😉

  • Aneta |Love4seasons
    3 jaar ago

    Interessant artikel! Na uren mij erin verdiept te hebben, snap ik alleen nog steeds niet echt hoe Google analytics echt werkt. Maar goed, veel lezen en oefenen baart kunst. Je hebt het in je artikel over pa/da. Kun je mij uitleggen wat dit inhoudt?

    Groetjes Aneta

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Dat staat er bij! Pagina autoriteit en domein autoriteit. Heb ik uitgelegd in het artikel toch? Anders moet je even op youtube kijken, daar staan honderden tutorials voor Google Analytics.

  • Jantine
    3 jaar ago

    Leuk, ik heb je ‘Let’s Talk’-artikelen best wel gemist!
    Voor mij zijn de cijfers voorlopig minder belangrijk, vooral omdat ik voor mezelf minder druk op het bloggen wil leggen, maar ik vind het wel enorm interessant. En ik denk dat je soms beter een kleinere (niche-)blog kan hebben, zeker als dat betekent dat er wel veel engagement is, dan een grote blog met maar weinig terugkerende of reagerende bezoekers.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Maar een grote blog met weinig terugkerende bezoekers kan ook engagement hebben 😉

      • Jantine
        3 jaar ago

        Klopt, daarom zeg ik ook ‘of reagerende’ 😉 Je kan beter tien bezoekers hebben die wel echt actief volgen en ook iets van je aannemen, omdat die band er is, dan 10.000 bezoekers die even kijken en verder niet. En dat zijn uitersten, ik weet het 😛

  • Fleur
    3 jaar ago

    Interessant om hier eens bij stil te staan!
    Ik kijk meestal, als ik er al naar kijk, even naar de cijfertjes, klik door naar de realtime en ben eigenlijk dan al vrij snel weer weg. Maar zoals jij als beschrijft hoe je het bekijkt is eigenlijk nog best wel interessant.. handig en leuk om te onthouden:). En dat ondanks dat ik mij er nog niet eens zo mee bezig houd..

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Realtime vind ik ook altijd leuk. Soms heel onwerkelijk ook. Hoeveel mensen er dan online zijn.

  • Elisabeth
    3 jaar ago

    Ik heb het al wel eens in de ‘mama & blogger’ Facebook groep gezegd, maar ik denk dat behalve ‘unieke bezoekers’ per maand ook de ‘bezoekers met meerdere sessie’s’ per maand belangrijk zijn. Dit zijn de mensen die ten minste twee keer in de maand je website bezocht hebben, en dat vind ik persoonlijk een betere indicatie voor (trouwe) volgers dan hoeveel mensen nou toevallig een keertje kwamen kijken. Ik probeer dat segment echt omhoog te krijgen, maar dat is best lastig merk ik. 🙂

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Ik wil niet te diep op de materie ingaan, maar je hebt absoluut gelijk. Daarom vind ik de terugkerende bezoekers ook belangrijk. Maar wat ik hierboven ook al zei: Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een goede review en bij jou terecht komt, kan dat ook van waarde zijn. Ik word bijvoorbeeld heel goed gevonden op een bepaalde anti-aging crème. Dat is voor dat merk ook heel relevant.

      • Elisabeth
        3 jaar ago

        Ja het is zeker belangrijk dat je een goede informatieve artikelen kunt bieden, ook aan nieuwe bezoekers! En het zou helemaal mooi zijn als ze zo blij met je zijn dat ze je vaker gaan bezoeken.

        Alleen nog een kleine kanttekening bij ‘terugkerende bezoekers’ en ‘bezoekers met meerdere sessies’.
        -‘Terugkerende bezoekers’ hebben ooit je website bezocht. Misschien gister, misschien een jaar geleden.
        -‘Bezoekers met meerdere sessies’ hebben je blog meerdere malen bezocht, in de tijdperiode die jij geselecteerd hebt.

        Als je bij mijn blog naar deze twee segmenten kijkt bijvoorbeeld, is 50% ‘terugkerende bezoeker’, maar slechts 25% een ‘bezoeker met meerdere sessies’. (Bekeken per maand) Dat is best een verschil…

        • Karen
          3 jaar ago
          AUTHOR

          Ik heb bij een web analytics bedrijf gewerkt, dus ik weet wat je bedoelt, alleen wil ik hier niet zo diep op de materie ingaan verder. Absoluut interessante informatie, maar een terugkerende bezoeker is ook al interessant om te weten. Wat ik al zeg, bij mij zijn de meeste bezoekers google bezoekers. Dat weet ik en daar heb ik vrede mee, al zou ik het fijn vinden om de terugkerende bezoekers en dus ook de bezoekers met meerdere sessies omhoog te krikken ;). Maar als je het echt goed wilt analyseren, dan ben je er ook veel tijd mee kwijt en dat heb ik momenteel niet echt.
          Overigens heb jij natuurlijk veel meer een niche blog, dus dan is het logisch dat de percentages anders zijn. 25% met meerdere sessies is al heel veel toch?! En 50% gigantisch! Zou ik absoluut trots op zijn!

  • Leuk om te zien Karen. Ik begin zelf ook steeds meer ‘lol’ te krijgen in het hele google analytics gebeuren (zonder me er teveel op vast te pinnen hoor), maar vind het wel razend interessant hoe het kan dat het de ene dag zo goed loopt en de volgende. Ik moet zelf een beetje oppassen dat ik niet uren kwijt ben met analyseren. Dat laat ik dan dus ook maar even, want ik ben nog lang niet zo groot als jij (qua blog dan he 😉 😉 ;)).

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Ik analyseer ook niet zo veel als bijvoorbeeld Elisabeth. Maar je kunt er echt enorm veel uithalen wat van waarde kan zijn. Alleen al op welke dagen je moet posten bijvoorbeeld.

  • Judith
    3 jaar ago

    Ik merk eigenlijk dat de meeste opdrachtgevers naar pa/da kijken, doordat het bij mommylovespink.nl zo laag was ben ik terug gegaan naar pinkpress.nl want merkte het drastisch in de portemonnee…

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Bij mij valt dat wel mee hoor. Dat zijn ook meestal de opdrachtgevers die do follows willen, toch? En daar werk ik niet mee. Zoals je weet.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.