TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Het aantal unieke bezoekers van je blog. Is dat belangrijk?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

De vorige Let’s Talk dateerde al weer uit juni, dus ja, het is absoluut tijd voor de 41e Let’s Talk. Vandaag wil het graag met je hebben over: Het aantal unieke bezoekers van je blog. Is dat belangrijk? Want, mede-bloggers, laten we het maar eerlijk toegeven: Hoe vaak ben je daar wel niet mee bezig? Ik vond het dus wel een interessant discussiepuntje. Want ik denk dat ze wel en niet belangrijk zijn. Ja, lekker cryptisch hè? Wat ik daarmee bedoel ga ik je vertellen. Stay tuned

Het aantal unieke bezoekers van je blog…

Is natuurlijk belangrijk. Hoe meer hoe beter. Tenminste… als je het a) leuk vindt om gelezen te worden en b) als je misschien wat inkomsten uit je blog wilt halen. Maar die unieke bezoekers daar moeten we ons niet blind op staren. Want als je je bezoekers goed wilt analyseren en dus wilt weten ‘hoe goed je blog het doet’, zijn er wel meer cijfertjes belangrijk. En als je al die cijfertjes naast elkaar legt, dan zie je veel interessantere informatie dan alleen die hoeveelheid unieke bezoekers.

Een voorbeeld…

de hoeveelheid unieke bezoekers van je blog 1
Kijk bijvoorbeeld naar deze random dag in augustus op Dejlig. Voor jouw informatie, het was een woensdag en woensdagen doen het normaliter helemaal niet zo goed. Maar deze woensdag kwamen er best wat bezoekers langs. 573 om precies te zijn. En die bezoekers bekeken gemiddeld ongeveer 4 pagina’s en bleven ruim anderhalve minuut hangen. De bounce rate (het percentage bezoekers dat afhaakt na 1 pagina gezien te hebben) was daarentegen ook best hoog. Maar liefst 81%. Overigens is die bounce rate op Dejlig vaak erg hoog. Veel blogs hebben hogere bounce rates en met name blogs waarop elke dag een nieuw artikel verschijnt en waar veel vaste bezoekers zijn. Maar dat was op 31 augustus ook niet echt het geval: 1 op de 5 bezoekers was een terugkerende bezoeker, dus dat betekent iets meer dan 100 man. Waarschijnlijk zorgen die vaste bezoekers dus wel voor de hoge bounce rate en de nieuwe bezoekers gingen uitvoerig op zoek naar nieuwe informatie en bekeken meerdere pagina’s. Uiteindelijk werden werd er wel 2600 keer een pagina bekeken.

Nog een voorbeeld

het aantal unieke bezoeker van je blog 2

Een doodgewone maandag, afgelopen maandag zelfs. Hé kijk eens aan, er kwamen meer unieke bezoekers langs dan op 31 augustus. Maar ze bekeken met z’n allen ook minder pagina’s, gemiddeld maar 2. Pfff, en ze lazen ook maar een minuutje. De bounce rate was gelukkig wel weer iets lager en kijk het aantal terugkerende bezoekers eens! 27,5 procent. Laten we het voor het gemak even afronden naar 30%, wat zou betekenen dat er afgelopen maandag maar liefst 200 vaste bezoekers kwamen buurten. Wat ook wel kan kloppen, want op maandag plaats ik altijd mijn Personal Peaks en die worden goed gelezen.

Aanvullende belangrijke informatie

het aantal unieke bezoekers van je blog 3

Wat veel mensen en opdrachtgevers helemaal vergeten mee te nemen is de domein autoriteit, pagina autoriteit en spam score. Ook de hoeveelheid links die naar je site verwijzen zijn van belang, want al deze data bij elkaar verklaren hoe goed je gevonden wordt door de zoekmachines. De domain authority is een indicatie goed een site in de zoekmachine resultaten scoort. Het is een goede manier om de sterkte van je website tegenover andere websites te vergelijken. De page authority is een waarde die bepaalt hoe goed een website scoort in de zoekresultaten van Google. Het geeft dus eigenlijk aan op welke positie je blog terechtkomt op basis van ingevoerde trefwoorden. 100 is het beste, 0 het slechtst. Voor een blog heeft Dejlig een vrij hoge domein en pagina autoriteit. Daarnaast is de spam score heel erg laag, dus dat is hartstikke goed. Hoe meer andere websites er naar jouw blog linken, hoe beter, want ook daarmee beland je hoger in Google en de andere zoekmachines.

Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Het is eigenlijk heel simpel, die unieke bezoekers zijn belangrijk, maar ook weer niet. Vooral niet als je alleen naar de unieke bezoekers kijkt en niet naar de andere cijfers. Ik haal veel verkeer uit Google. Dat is gewoon zo. Sommige artikelen zoals de algemene health blogs of de recepten, die worden enorm goed gevonden in Google. Persoonlijke blogs trekken weer een vaste groep lezers en dat is een kleiner gedeelte dan mijn Google bezoekers, maar die brengen wel engagement (marketing term voor betrokkenheid) met zich mee. En die, ja, jij dus, zijn uiteindelijk misschien wel belangrijker voor Dejlig dan die verdwaalde Google visitor. Want als je als influencer (ja, ik vind dat eigenlijk een vies woord) succes wilt hebben, dan heb je vaste bezoekers die wat van jou aannemen. Of die op wat voor manier betrokken bij je zijn, dat kan ook zijn omdat ze je stom vinden en uit ramptoerisme elke dag komen buurten, maar we gaan er voor het gemak maar vanuit dat ze je wel gewoon leuk vinden.

Engagement is dus ontzettend belangrijk, maar hoe goed je gevonden wordt in Google ook. Als iemand bijvoorbeeld op zoek gaat naar een goede review en dan eerder bij jou terecht komt, is dat ook van waarde voor een opdrachtgever.

Dus…?

Die unieke bezoekers zeggen wel wat, maar het geheel plaatje zegt zo veel meer. Want je kunt wel 10.000 unieke bezoekers op een dag hebben, als 95% daarvan een nieuwe bezoeker is, dan heb je eigenlijk maar 500 betrokken mensen. Ja, die andere mensen kunnen ook betrokken worden, maar ze zijn het nog niet. En ja, ze kunnen ook vanuit een ander ip-adres komen buurten (op het nieuwe werk bijvoorbeeld), maar we gaan er maar vanuit dat het gemiddelde klopt.

Dus…? Ik denk dat we meer naar het totaalplaatje moeten kijken. Hoe hoog of laag is je bounce rate? Hoeveel pagina’s bekijken mensen? Hoeveel terugkerende bezoekers heb je? En hoe lang blijven mensen gemiddeld lezen? Wat is je DA en je PA en je spam score? Hoeveel backlinks heeft je site? Als je echt iets wilt opsteken van je cijfers, zijn ook die cijfers van belang. En dan kun je ook goed zien, welke onderwerpen mensen aanspreken en welke niet?

Wat vind jij? Zijn alleen de unieke bezoekers interessant voor jou om te weten of verdiep je je ook in andere cijfers? Heb je zelf nog iets toe te voegen? Tips? Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Sorry niet-blogger, morgen weer een onderwerp dat ook voor jou interessant is.

** Ik heb twee volledig willekeurige dagen genomen, die wel wat verschillend interpretabele data lieten zien. Voor wie het echt interessant vindt? De ene dag heeft Dejlig 1.000 pageviews, de andere dag wel 4.000 en de bounce rate schommelt ook behoorlijk, maar is zoals ik al zei, meestal wel hoog. Gemiddeld tussen de 66 en 81%. De terugkerende bezoekers schommelen tussen de 34 en de 20%, afhankelijk van het onderwerp. Er komen momenteel ongeveer 24.000 unieke bezoekers per maand Dejlig met een bezoekje verrassen en gelukkig zit in dit aantal nog steeds een stijgende lijn.

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.