TOP
8 mythes over gezond eten
Food Health

8 mythes over gezond eten

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Er is veel te doen over gezond eten de laatste tijd. De voor- en tegenstanders vliegen elkaar in de haren en iedereen heeft wel een mening. Dat is natuurlijk logisch; eten doen we meerdere keren per dag dus daar heb je automatisch wel een mening over. Nou weet ik zelf best wel wat van voeding en ook ik heb bepaalde meningen en ervaringen over en met eten en diëten. Wie mij al langer volgt, weet dat ik zelfs een tijd in de dieet branche heb gewerkt. Wat mij daar opviel was dat sommige mensen eigenlijk werkelijk geen idee hebben en op bepaalde blogs en online magazines zie ik ook veel informatie voorbij komen die eigenlijk helemaal niet klopt. Tijd om daar wat aan te doen en dus lees je in dit artikel 8 mythes over gezond eten. Benieuwd of jij ook in een van die mythes gelooft? Ik ga je ze vertellen, lees maar mee…

8 mythes over gezond eten:

1. Van gezond eten word je niet dik

Het is altijd beter om gezond eten te eten, dan om milkshakes, hamburgers en winegums naar binnen te werken (ik noem maar wat). Maar het is niet waar dat je van gezonde voedingsmiddelen niet dik wordt. Avocado, plantaardige olie, noten, en veel andere voedingsmiddelen zijn dikmakers, maar bevatten wel gezonde vetten. Ook is veel fruit en groente dik makend omdat er veel suikers in zitten. Watermeloen, mango, mais en wortel zijn voorbeelden van voeding met veel suikers. Nogmaals; het zijn betere suikers dan in bijvoorbeeld snoep of ijs zitten, maar het zijn wel suikers. Wil je afvallen? Dan kun je beter kijken naar je energiebalans, al is het dan dus nog steeds beter een avocado te eten dan een kroket. Laat daar vooral geen misverstand over zijn.

8 mythen over gezond eten: brood

2. Koolhydraten maken dik

Wist je dat fruit ook koolhydraten bevat? Van een appel of kiwi word je echt niet dik. Wel bestaan er langzame en snelle koolhydraten. De langzame koolhydraten doen er lang over om te verteren en zijn dus gezonder dan de snelle die snel verbranden en waarna je dus weer snel zin in eten krijgt. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld wit brood, pasta, witte rijst. Als je wilt afvallen, kun je deze beter laten staan en vervangen door volkoren brood, volkoren pasta en volkoren rijst.

3. Bruin brood is goed voor je

Dat bruin brood goed voor je is, klopt gedeeltelijk. Volkoren brood is goed voor je, maar niet al het bruine brood is echt volkoren brood. Veel fabrieksbrood is eigenlijk gewoon wit brood met een kleurtje want dat is nou eenmaal goedkoper en makkelijker te maken en de consument gelooft het toch wel. Wil je gezond brood eten, eet dan dus geen fabrieksbrood, maar ga liever naar de echte bakker. Overigens zit er in veel brood ook suiker, dus als je dat wilt vermijden, kun je je brood beter bij de biologische winkel kopen of aan de bakker vragen wat zijn aanbod in brood zonder suiker is.

4. ’s Avonds laat eten is niet goed voor je

Want die voeding zou je niet goed meer verteren. Dat klopt helemaal niet. Ja, als je ’s avonds laat nog een complete pizza naar binnen werkt en je gaat tien minuten later slapen, dan ligt die pizza ietwat zwaar op de maag en zul je misschien moeite met slapen hebben. Maar als jij niet te veel eet op een dag of je komt laat thuis van het sporten en wil nog even wat eten, dan verteer je dat eten in principe net zo goed als eten dat je vroeger op de avond eet.

mythes over gezond eten: melk

5. Melk is goed voor elk

Wist je dat ze in veel delen van de wereld helemaal niet tegen melk kunnen? Veel mensen hebben een koemelk allergie en eigenlijk is het ook helemaal niet gezond om als volwassen zoogdier nog melk te drinken. Want dat zijn wij natuurlijk ook gewoon; zoogdieren. Zeker koemelk is echt niet zo gezond als het voedingscentrum ons jaren heeft proberen wijs te maken. Wij verteren koemelk eigenlijk helemaal niet goed en als je dus dol bent op melk, kun je beter schapen- of geitenmelk drinken. Deze varianten lijken veel meer op onze moedermelk en kunnen wij dus ook beter verwerken. Bovendien bevatten ze minder lactose en meer essentiële voedingszuren en voedingstoffen en is de kans dat je er allergisch voor bent nihil.

6. Van je ontbijt overslaan val je af

Hell no. Je ontbijt overslaan is een heel slecht idee en uiteindelijk word je er zelfs dikker door. Als je niet ontbijt zet je het motortje van je stofwisseling niet aan en ga je juist minder verbranden.

hoe maak je een detox sapje

7. Vruchtensap is goed voor je

Dit is ook een ‘ja en neetje’. Vruchtensap dat je zelf uitperst is beter voor je dan vruchtensap uit een pak want dat zit vaak boordevol met toegevoegde suikers en nagemaakt vruchtvlees. Als je vruchtensap uit een pak wil drinken, zou ik eens goed naar de ingrediënten kijken. Waarschijnlijk zul je daar van schrikken, want in veel pakken zit bijvoorbeeld nauwelijks het sap onder welke naam het verkocht word. Sap uit een pak is vaak geconcentreerd en dat kun je beter overslaan, want een glas jus d’orange uit een pak bevat soms bijna net zo veel suikers als een glas Coca Cola. Zelf persen is dus altijd beter, maar vergis je niet, in zelf geperst vruchtensap zit vaak ook nog veel suiker en ook veel zogenaamde gezonde smoothies zijn eigenlijk helemaal niet zo gezond. Wil je een gezond sapje bij je ontbijt? Maak dan zelf een sapje of groene smoothie met verschillende soorten fruit en groenten.

8. Vers fruit/groente is beter dan bevroren

Dat ligt er aan. Als je vers fruit lang laat liggen, voordat je het opeet heeft het zijn belangrijkste voedingsstoffen verloren. Bevroren fruit wordt vaak snel na het plukken ingevroren en behoudt op die manier veel beter zijn voedingswaarden. In dit artikel kun je veel meer informatie over dit punt vinden.

Ben jij bekend met deze informatie? Heb je zelf nog dingen toe te voegen? Deel ze gerust!

Bronnen artikel: o.a. health.com, eatingwell.com en nubewust.nl.
Credits foto’s: Pixabay.com.

Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.