TOP
Health

7 tips om eerder in slaap te vallen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Het is weer wintertijd! Wist je dat wintertijd ooit gewoon de tijd was? De zomertijd is in 1977 in het leven geroepen vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er er energie bespaard worden.
De meeste mensen vinden het heerlijk als de wintertijd begint. Lekker een uurtje langer slapen! Maar op de eerste dag van de wintertijd ’s avonds in slaap vallen bevalt minder goed. Je moet slapen, maar je bent nog helemaal niet moe. En die wekker gaat gewoon weer om 6/7/8 (*doorhalen wat niet van toepassing is) uur. Aargh! Wat kun je doen om beter in slaap te vallen? Ik zocht het voor je uit. In dit artikel lees je 7 tips om eerder in slaap te vallen. Lees maar mee…

1. Geluiden

Al die geluiden waar je je zo aan stoort als je wakker ligt? Als je weet dat je er last van gaat hebben, kun je die geluiden maar beter voorkomen. De snurkende man naast je, de overvliegende vliegtuigen omdat de wind vandaag anders staat of de buren die op zondagavond altijd een nummertje maken; voorkomen is beter dan genezen. Zorg voor oordoppen die ’s nachts lekker zitten of zet een koptelefoon op met rustgevende muziek of geluiden. Op itunes kun je ontzettend veel downloads vinden waarbij je eerder in slaap valt.

2. Ontspanningsoefening

Weet je al van te voren dat je gespannen bent en moeilijk in slaap gaat vallen? Doe dan preventief deze oefening: Span de spieren in je tenen aan en houd de spanning ongeveer 7 seconden aan. Ontspan daarna je tenen (en de rest van je lichaam). Doe vervolgens hetzelfde met je hele voeten en loop een voor een de spiergroepen van je lichaam af van onder naar boven. Het aanspannen en relaxen zorgt er zeker voor dat je hele lichaam op den duur ontspant.
Je kunt deze oefening natuurlijk ook doen als je opeens ’s nachts wakker ligt.

3. Aantekeningen

Leg een boekje naast je bed waar je aantekeningen in kunt maken. Als je bijvoorbeeld ligt te piekeren over een en ander, kun je in het boekje schrijven waar je mee zit en dan ben je het als het ware kwijt. Je kunt ook een soort van dagboekje schrijven. Als je je belevenissen opschrijft, verwerk je ze meteen en kun je rustiger slapen.

4. Temperatuur

Zorg dat het niet te warm in je slaapkamer is. Mensen vallen eerder in slaap als het wat koeler is dan als het te warm is. Die dikke pyjama is dus helemaal nog niet nodig en ook al is het buiten kouder, doe lekker een raampje over. Krijg je meteen extra zuurstof binnen. Wel zo gezond!

5. Acclimatiseren

Doe al een uur voordat je gaat slapen wat lichten uit in de kamer. Zo bereid je je lichaam al eerder voor om melatonine aan te gaan maken en val je als je echt gaat slapen, eerder in een diepe droom. Melatonine is een hormoon dat er onder andere voor zorgt dat je beter slaapt. Je kunt het ook in pil- en druppelvorm slikken en het helpt ook tegen een jet lag.

6. Denk aan leuke dingen

In plaats van eindeloos piekeren, kun je ook proberen aan een leuke gebeurtenis te denken; die heerlijke stranddag, dat gezellige feestje, de dag dat je een puppy kreeg en ga zo maar door. Strand is sowieso een goed om over te fantaseren, aangezien het geluid van de zee rustgevend is.

7. Geen impulsen

Kijk een uur voordat je gaat slapen geen tv meer, kijk niet meer op je telefoon, laptop en ga absoluut niet nog even werken voordat je gaat slapen. Zorg dat je impulsen waarover je na kunt gaan denken uitschakelt. Kijk dus ook zeker geen nieuws meer. Op je telefoon kijken is trouwens echt een van de slechtste dingen die je kunt doen voordat je gaat slapen omdat je hersenen alleen maar wakkerder worden van al die pixels. Neem een ontspannend bad of lees een fijn boek in plaats van nog even Facebook of Instagram te checken.

Dat waren de tips. Slaap jij makkelijk of wil je nog wel eens wakker liggen? Misschien heb je er wat aan? En als je zelf nog tips hebt, deel ze gerust.

Bronvermelding: www.health.com, www.huffingtonpost.com, www.sleepwell.co.org. Fotocredits uitgelichte foto: Flood G via Flickr.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.