TOP
Health

5 gezondheidsvoordelen van yoga (die je waarschijnlijk nog niet wist)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Dat je van yoga meer flexibiliteit krijgt en dat het stress vermindert, dat weten we allemaal. Toch? Maar de catpose, de warriorhouding en de zonnebegroeting, kunnen je meer brengen dan alleen innerlijke rust en elastische lichaamsdelen. Sterker nog sommige voordelen van yoga komen maar al te goed te pas in de slaapkamer, op kantoor en in de keuken (en niet precies in die volgorde). Benieuwd geworden? Ik vertel je de 5 gezondheidsvoordelen van yoga, lees maar mee…

1. Verbetert het immuunsysteem

Door yoga leer je beter ademen, beter bewegen en je bloedcirculatie verbetert, dit zorgt er samen voor dat je organen beter gaan functioneren waardoor je minder snel ziek wordt.
Het is zelfs zo, bleek uit een Noors onderzoek, dat yoga zorgt voor veranderingen in de genexpressie waardoor de immuniteit op cellulair niveau omhoog gaat. Ingewikkeld verhaal, ik weet het. De resultaten waren een stuk minder moeilijk te lezen: De controlegroep werd namelijk uit wandelen in de natuur gestuurd terwijl ze naar rustgevende muziek luisterden. De resultaten van de yogagroep bleken significant beter.

2. Beter slapen

Onderzoekers van Harvard onderzochten een groep mensen die last hadden van ernstige slapeloosheid en lieten ze 8 weken lang dagelijks een yoga sessie doen. De groep bleek steeds beter te zijn gaan slapen en na de testperiode bleken de testpersonen bijna allemaal aanzienlijk beter en constanter te slapen. Innerlijke rust hoezee! Slapeloosheid weg ermee.

3. Betere seks

Door yoga ga je niet alleen beter slapen, voordat je in slaap valt, heb je ook nog betere seks. Niet dat seks altijd in de avond voordat je naar bed plaatsvindt, dat weet ik ook wel, maar ik moest een bruggetje. Ook een yogahouding trouwens, een bruggetje. Maar goed, terug naar de betere seks. Studies kwamen er achter dat mannen en vrouwen die 12 weken aan yoga deden, meer seksueel verlangen, meer opwinding, meer prestaties, meer vertrouwen, meer orgasmes en veel tevredener waren over hun seks (1+1=2). Dat komt omdat yoga de bloedstroom in het genitale gebied verhoogt, dat belangrijk is voor opwinding en erecties. Ook worden de bekkenbodemspieren van vrouwen verbeterd, heb je je ademhaling beter onder controle en heb je een betere controle over je geest. Dit alles zorgt ervoor dat de seksuele prestaties aanzienlijk verbeteren.

4. Verlicht migraine

Heb je wel eens last van migraine? Dan zou ik toch maar eens gaan googlen waar de dichtstbijzijnde yogaklas is. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat migrainepatiënten minder vaak een migraine aanval krijgen en als dat dan toch gebeurt, zo’n aanval veel minder pijnlijk is. Je moet het dan wel even vol houden, want de migraine wordt pas na drie maanden minder, maar wie last heeft van migraine zal dat er wel voor over hebben.

5. Vermindert snack attacks

Persoonlijk vind ik dit een interessante: Onderzoekers van de universiteit van Washington kwamen er achter dat mensen die regelmatig aan yoga doen, veel bewuster eten. Dat komt omdat mensen die yoga beoefenen bewuster gaan ademen. Bewuster ademen zorgt weer voor een betere connectie tussen lichaam en geest waardoor je bepaalde emoties en het gedrag dat daardoor veroorzaakt wordt, beter onder controle kunt krijgen. Mocht je toch last krijgen van een food craving, dan kun je bepaalde yoga ademhalingsoefeningen doen waardoor de craving verdwijnt.

Doe jij al aan yoga? Of heb ik je zonet overgehaald? Weet je zelf nog voordelen van yoga op te noemen? Laat het weten met een reactie!

handtekening Karen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.