TOP
10 tips om meer water te drinken
Health

10 manieren om meer water te drinken

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Als er één ding goed voor je is, dan is het water drinken. Als je genoeg water drinkt, dan worden de afvalstoffen in je lichaam eerder afgevoerd, je krijgt er een mooie huid van, je eet minder waardoor je niet onnodig aankomt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Water drinken is hartstikke gezond en jullie zijn hartstikke slim, dus ik hoef het niet nog eens te herhalen.
Alleen de meeste mensen vinden het in de zomer veel makkelijker om aan de minimum water tax te komen dan in de winter. In de zomer is het warm en heb je eerder dorst, dus dan is water drinken een automatisme. In de winter moet je jezelf er soms echt aan herinneren. Herkenbaar? Dan is dit artikel wat voor jou: 10 manieren om meer water te drinken. Lees maar mee…

 1. Geef je water een smaakje

Water is eigenlijk best een saai drankje. Je kunt het minder saai maken door er wat verse munt, schijfjes citroen/limoen/sinaasappel of wat komkommer aan toe te voegen. Al durf ik die laatste optie bijna niet te noemen door deze column ;).

2. Drink kruidenthee

Kruidenthee bevat meestal geen theïne en dat kun je dus gewoon onbeperkt de hele dag door drinken. Laat de koffie staan en word een theeleut. Je wordt er meteen lekker warm door. Overigens zit in groene thee wel theïne, dus die thee zou ik niet de hele dag door drinken. Dat geldt ook voor jasmijnthee, dus check even of de thee wel of geen theïne bevat voordat je de hele nacht wakker ligt.

3. Download een app voor je telefoon

Het lijkt of er echt overal een app voor is en er is dus ook een drink genoeg water app. Voor iPhone is dat bijvoorbeeld Waterlogged en voor Android Water your Body. Je kunt natuurlijk ook een wekker in je telefoon zetten dat het weer tijd is voor je glaasje water!

4. Koop een waterfilter

‘Ik hou niet van kraanwater’ is geen excuus. Bij bijvoorbeeld de natuurwinkel kun je een waterfilter kopen waardoor je water heel zacht en net iets lekkerder wordt. Brita heeft fijne kannen, maar ook het flesje met ingebouwd filter van Bobble is handig en is ook nog eens verschillende kekke kleurtjes te koop.

5. Neem een flesje mee

Waar je ook naar toe gaat, neem een flesje water mee in je tas. Helemaal handig als je met de auto of trein gaat reizen, want dan hoef je niet te stoppen bij het tankstation of bij de kiosk. Zet op je werk een fles op je bureau, zo word je er de hele dag aan herinnerd water te drinken.

6. Eet scherp eten

Eet wat sambal bij je eten, strooi wat chilivlokken over je salade of gooi wat chilipeper door de tomatensaus van je pasta. Van hete peper gaat sowieso je metabolisme omhoog en je krijgt er ook nog eens dorst van, want je krijgt het warm. Helemaal handig als je ’s avonds weet dat je overdag nog niet genoeg hebt gedronken, door het scherpe eten kun je aan je inhaalslag beginnen.

7. Drink water bij elke maaltijd

In plaats van een sapje, frisdrank of wijntje kun je ook gewoon water drinken. Ja, zelfs bij je ontbijt ja. ’s Ochtends heb je juist vocht nodig omdat je de hele nacht geslapen hebt en tijdens het slapen zweet je enorm waardoor je dus veel water verliest. Het is niet alleen gezonder om veel water te drinken, het is ook nog goedkoper. Overigens kun je in een restaurant ook gewoon om kraanwater vragen. In principe is er niets mis met Nederlands water en is het belachelijk dat je een spa blauw krijgt als je om een glas water vraagt. De horeca is dat zelfs verplicht. Als ze het toch niet willen geven, dan zeg je maar dat je medicijnen moet innemen, dan krijg je zeker een gewoon glas water.

8. Eet je water

Ja, ik zeg het goed. Je kunt water ook ‘eten’ omdat er in bepaalde voedingsmiddelen enorm veel vocht zit. Soep is wel het meest voor de hand liggende voorbeeld, maar ook komkommer en selderij zitten vol met water. Als water en/of thee je neus uit komt, kun je ook een niet te zout bouillonnetje drinken.

9. Drink water als voorgerecht

Soms denkt het lichaam dat het honger heeft, maar eigenlijk heb je dan dorst. Voordat je gaat eten een glas water drinken, kan dus heel handig zijn. Je eet niet per ongeluk te veel en je krijgt meteen weer wat vocht binnen. Bovendien zit je sneller vol, dus een tweede keer opscheppen hoeft helemaal niet.

10. Drink niet te veel koffie, (gewone) thee en alcohol

Want deze drie drankjes onttrekken vocht aan je lichaam. Het zijn zogenaamde dehydraties. Vooral koffie en alcohol zijn vocht killers. Eigenlijk moet je voor elke kop koffie die je drinkt, twee extra glazen water drinken en voor alcohol geldt hetzelfde. Het is sowieso handig om veel water te drinken als je alcohol gedronken hebt, want dat gaat ook nog eens een kater tegen. De hoofdpijn van de kater komt overigens door het tekort aan vocht in je lichaam.

Drink jij voldoende water en heb je zelf nog tips om meer water te drinken?

Bron artikel: o.a. www.womanshealthmag.com, uitgelichte foto Courtney via www.flickr.com.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.